Cine ştie cuvinte
noi ?
Scop : - activizarea vocabularului şi a cunoştinţelor elevilor ,
dezvoltarea
memoriei şi
capacităţii de selectare ;
Se împart
elevii în grupe , după bănci . Se împarte şi tabla cu cretă colorată .
Învăţătorul pronunţă un sunet
corespunzător unei litere , cerând elevilor să se gândească şi să spună cuvinte
care încep cu sunetul dat . Se cer mereu cuvinte noi , frumoase , alese .
Elevul care-l spune trebuie să şi îl
explice – cu ajutorul învăţătorului – şi primeşte câte un punct pe tablă .
Câştigă rândul de bănci cu mai multe
puncte .
Să compunem cuvinte !
Scop : -
recunoaşterea şi asocierea sunetelor cu literele învăţate , deprinderea
de a forma cuvinte noi ;
Material
didactic : - jetoane mari cu literele alfabetului scrise cu roşu
şi
albastru ;
Se împart elevii în două echipe . O
echipă va primi jetoanele scrise cu roşu , alta cele scrise cu albastru . Învăţătorul
va spune un cuvânt . Elevii care au literele corespunzătoare sunetelor ce
compun cuvântul , vor ieşi în faţa clasei şi se vor aşeza pe echipe , astfel
încât să formeze cu literele de pe jetoanele de aceeaşi culoare cuvântul auzit
.
Exemplu : - învăţătorul spune
cuvântul “ sat ”
Vor ieşi copiii cu jetoanele : S
A T
Echipa care formează corect cuvântul
câştigă un punct . Jocul se reia cu formarea altor cuvinte . Căştigă
echipa cu cele mai multe puncte .
Observaţii : - nu
se cer cuvinte care conţin aceeaşi literă de două sau mai
multe ori .
Scrie cuvântul cu litera indicată !
Scop : - dezvoltarea gândirii şi formarea deprinderii de a
scrie corect ;
Învăţătorul scrie pe tablă diferite
litere cu cretă colorată . Copiii vor scrie în caietele lor cuvinte care încep
cu fiecare din literele scrise pe tablă . Se vor scrie litere mici şi mari ,
indicându – se copiilor să le folosească corect . Jocul se poate desfăşura şi
sub formă de concurs pe rânduri de bănci .Exemplu: a –arc r – rac
r – rama c – casă
c – cana u – urs
t
– tata N – Nina
s – sanie V – Viorel
e – elev d – dulap
m – măr F
– Florin
b – balon p – penar
L – Laura o – om
Variantă : - se poate scrie pe
tablă o singură literă . Copilul care va scrie corect cele mai
multe cuvinte începând cu litera respectivă va fi câştigător .
Jocul cuvintelor
Scop: -
activizarea vocabularului , dezvoltarea rapidităţii în deprinderea de a
scrie corect
Învăţătorul certe elevilor ca , până la
semnalul “ gata ” pe care îl va da , să scrie în caiete cuvinte cu sens opus .
Exemplu : mare
- mic
frumos -
urât
vesel -
trist
tânăr -
bătrân
După cinci minute învăţătorul întrerupe
jocul şi verifică cine a scris mai multe asemenea perechi de cuvinte . Elevul
care a scris cele mai multe , le citeşte , fiind declarat căştigător .
Schimbaţi litera (sau silaba ) !
Scop : -
activizarea şi îmbogăţirea vocabularului , dezvoltarea capacităţii de
selectare , a mobilităţii gândirii
şi a expresivităţii limbajului ;
Sarcina
didactică : - formarea de cuvinte cu sens prin schimbarea unei
litere
sau a unei silabe ;
Material
didactic : - ilustraţii reprezentând diferite obiecte , animale
etc .
( casă , ramă , pană , toc ) ;
Jocul se poate desfăşura individual sau
în colectiv .În cazul în care se desfăşoară individual , învăţătorul anunţă că
fiecare elev are la dispoziţie două minute , după care cheamă primul concurent
la tablă şi prezintă o ilustraţie . Elevul o priveşte , o denumeşte , scrie
cuvântul pe tablă şi după aceea , prin schimbarea primei litere va căuta să
formeze noi cuvinte cu sens, cu acelaşi număr de litere , pe care le va scrie
unele sub altele .La semnalul conducătorului de joc , elevul se opreşte şi face
aprecierea . Pentru activizarea tuturor elevilor , pentru fiecare grup de 3 – 4
elevi care vor lucra la tablă , învăţătorul va alege o comisie formată din doi
membri care va face aprecierea . Pentru fiecare cuvânt care respectă regula se
acordă câte un punct . Vor fi evidenţiaţi elevii care au dat cel mai mare număr
de exemple corecte .
Pentru complicare se va cere elevilor să
formeze cuvinte noi prin schimbarea primei silabe , apoi a ultimei .
Când jocul se desfăşoară în colectiv ,
se dau copiilor foi de hârtie . Toţi vor scrie cuvântul de pe tablă , apoi timp
de 2- 3 minute fiecare copil va scrie cuvinte formate conform regulei . La
semnalul dat de învăţător , cpopiii vor înceta scrierea cuvintelor .
Învăţătorul va cere primului copil să citească toate cuvintele găsite . Pe
măsură ce va citi se va analiza dacă acel cuvânt este format conform cerinţei .
Învăţătorul va cere copiilor care au scris acelaşi cuvânt să îl taie cu o linie
. Când primul copil va termina de citit cuvintele scrise , alt copil le va citi
pe cele rămase netăiate şi tot aşa până toţi copiii vor citi cuvintele scrise .
Vor fi declaraţi câştigători acei copii care au rămas cu cuvinte netăiate .
Exemple: a)
Cuvinte formate din 1 – 2 silabe prin schimbarea primei sau
ultimei litere sau silabe :
toc lan pană ramă cană
loc lac rană mamă casă
joc laţ cană
lamă cară
foc leu şină temă cade
b) Cuvinte formate din 2-5 silabe
prin menţinerea primei silabe :
coleg copac vioară secerătoare
cocoş colac viteză semănătoare
covor codaş violet seninătate
c) Cuvinte formate din 2-4 silabe
cu menţinerea ultimei silabe:
mare doreşte pălărie
zare zâmbeşte frizerie
Cuvântul
interzis
Scop : - activizarea
vocabularului , dezvoltarea atenţiei voluntare şi a
imaginaţiei ;
Sarcina
didactică : - formularea unor întrebări care cer răspuns cuvântul
interzis ;
Jocul se poate desfăşura în colectiv sau
în perechi . Se cere elevilor ca la întrebările învăţătorului să răspundă în
aşa fel încât un anumit cuvânt stabilit anterior să nu fie folosit , ci să se
găsească alte formulări , care să constituie totuşi răspunsul la întrebarea
pusă . Aceasta trebuie constituită în aşa fel încât să ceară în răspuns
cuvântul interzis .
După ce clasa a fost organizată ,
se explică cum se va desfăşura jocul şi se arată că pentru fiecare răspuns au
la dispoziţie un minut de gândire . Dacă se consideră necesar înainte de joc se
va face o mică pregătire a elevilor dându – se 1-2 exemple de răspunsuri în
care să nu fie inclus cuvântul interzis . Se dau elevilor exemple de întrebări
care cer în răspuns un anumit cuvânt .
a)
Cuvântul interzis “ a doua ”
Întrebare : - În
ce clasă sunteţi voi ?
Răspuns : - Noi suntem în clasa care urmează după clasa
I .
Întrebare : - În ce bancă stă elevul Ionescu ?
Răspuns : - Elevul Ionescu stă în banca din spatele
elevului X .
Întrebare : - În ce clasă au fost anul trecut elevii din
clasa a III -a ?
Răspuns : -
Anul trecut elevii din clasa a III -a
au fost în clasa în care
suntem noi acum .
b)
Cuvântul interzis “ primăvara”
Întrebare : -
Când se topeşte zăpada ?
Răspuns : - Zăpada se topeşte în anotimpul cînd
înfloresc ghioceii .
Întrebare : -
Când înfloresc ghioceii ?
Răspuns : - Când se topeşte zăpada .
Întrebare : - Despre ce anotimp se vorbeşte în această
poezie ?
“ Primăvară , primăvară,
Vino iar la noi în ţară !
”
Răspuns : -Despre anotimpul care urmează după iarnă .
Întrebare : - Când vin
păsările călătoare ?
Răspuns : - Când încep să înflorească pomii .
Cuvântul interzis se poate
schimba de 2-3 ori în cursul jocului . La sfârşitul jocului vor fi evidenţiaţi
elevii care au formulat răspunsurile corect şi au dat dovadă de multă fantezie
.
Cei mai isteţi !
Scop: -
verificarea şi consolidarea cunoştinţelor despre genul ( numărul )
substantivelor , activizarea
vocabularului , consolidarea deprinderilor
de coordonare a mişcărilor .
Sarcina
didactică : - găsire unor substantive de un anumit gen ( număr )
indicat de conducătorul jocului .
Material
didactic : - o minge mică sau un obiect ce poate fi prins uşor de
copii .
Jocul se desfăşoară pe grupe de câte 8 – 10
elevi care vor fi chemate pe rând în spaţiul din faţa clasei . Grupa va forma
un cerc în jurul învăţătorului. Acesta va explica elevilor că va arunca mingea
către un anumit elev care după ce a prins-o , are la dispoziţie 4 secunde
pentru a da un exemplu de substantiv comun al cărui gen îl va anunţa
învăţătorul .
Jocul începe . Învăţătorul spune :
“ Pentru ca răspunsurile voastre să fie
bune , trebuie să prindeţi mingea , să daţi un exemplu corect , să vă încadraţi
în timp şi să-mi aruncaţi mingea înapoi . Orice neatenţie atrage după sine
eliminarea din joc . Începem cu substantive de genul feminin ” , după care
aruncă imediat mingea către un elev . Dacă răspunsurile acestuia respectă
regulile stabilite , rămâne în joc , iar în caz contrar trece în bancă şi jocul
continuă tot aşa până rămân 2-3 elevi . Se anunţă încetarea , iar elevii rămaşi
în joc trec într-o parte . Se procedează identic şi cu celelalte grupe , iar în
final se va forma o grupă din toţi aceia care au fost selecţionaţi . Se
procedează şi cu ei la fel până rămân 2-3 din ei . Pe aceştia învăţătorul îi va
felicita .
Se recomandă ca după primul joc
învăţătorul să încredinţeze sarcina de conducător pe rând câte unuia din elevii
selecţionaţi şi să schimbe genul substantivelor spuse de către elevi .
Tot în acest mod se poate proceda în
alte zile , pentru a cee copiilor să răspundă cu singularul ( sau pluralul )
substantivelor ori cu substantive articulate ( sau nearticulate ) .
Cum se spune ?
Scop: -
îmbogăţirea expresivităţii vorbirii şi activizarea vocabularului prin
reproducerea orală sau scrisă a unor
expresii .
Sarcina
didactică : - completarea unor expresii uzuale , cu cuvinte cu sens
figurativ .
Pentru buna desfăşurare a jocului ,
conducătorul va pregăti din timp şi îşi va nota diferite expresii uzuale , în
care , pentru a se reliefa mai pregnant semnificaţia şi pentru o mai bogată
expresivitate a limbajului sunt folosite ca termeni de comparaţie cu sens
figurativ .
Exemplu :
Era . . . . . .ca racul . ( roşu )
Se făcuse . . . . . . ca varul
. ( alb )
Era . . . . . . ca turta de
ceară . ( galben )
. . . . . . ca plumbul . ( greu )
Se dau copiilor câte o foaie de hârtie .
Se scriu exemplele pe tablă fără cuvintele din paranteuă şi se acoperă . Se explică elevilor sarcina
didactică şi se completează una din propoziţii pentru exemplificare .
( A văzut negru în faţa ochilor . )
Se anunţă timpul acordat pentru
formularea răspunsurilor ( timpul va fi
acordat în funcţie de numărul exemplelor de pe tablă , cca 3 minute pentru
fiecare exemplu ). După ce fiecare elev şi-a scis numele pe foaie , se
descoperă exemplele şi jocul începe . Elevii vor copia exemplele de pe tablă şi
vor completa spaţiile libere cu cuvinte potrivite . După expirarea timpului dat
, se adună foile , se citesc de către învăţător sau de un elev şi se apreciază
în colectiv . Pentru fiecare exemplu bine completat se acordă un punct , iar
cele greşite sau necompletate nu se punctează . Vor fi evidenţiaţi elevii care
au întrunit maximum de puncte .
Să completăm propoziţia !
Scop: -
formarea deprinderii de a completa propoziţii când le lipseşte subiec-
tul sau predicatul , realizarea
acordului între subiect şi predicat .
Se scriu pe tablă sau pe nişte
fişe propoziţii în care lipsesc subiectele sau predicatele . Elevii vor trebui
să completeze spaţiile libere cu subiectul sau predicatul potrivit . Cine va
completa spaţiile corect şi va realiza şi acordul dintre subiect şi predicat va
fi evidenţiat şi punctat .
Exemplu : ( Cine
? )
. . . . . . merge la şcoală
. ( elevul )
. . . . . . coase haina . (
croitorul )
. . . . . . stopeşte floarea
. (
grădinarul )
. . . . . . face mâncare . ( bucătarul
)
( Ce
face ? )
Fetiţa . . . . . . . . . . . .
la plimbare cu păpuşa . ( merge )
Ionel . . . . . . . . . . .
temele la matematică . ( scrie )
Albina . . . . . . . . . . din
floare în floare . ( zboară )
Pisica . . . . . . . . . .
.şoareci . (
prinde )
Unde ?
Scop : - verificarea şi
consolidarea deprinderilor de exprimare corectă , dez-
voltarea atenţiei , a gândirii , a
imaginaţiei .
Sarcina didactică: - formularea de
propoziţii cu folosirea corectă a prepozi-
ţiilor: pe , în , la , sub , după
, lângă , cu , între , peste , până , spre .
Jocul se
poate desfăşura pe două grupe formate din câte 10 – 12 elevi
( A şi B
).Pentru fiecare răspuns se acordă un minut . În exemplele date elevii nu au
voie să repete prepoziţia .
Se scriu 6 prepoziţii pe tablă , după
care învăţătorul cere unui elev din grupa B să spună un cuvânt care să
denumească un obiect , aparat , animal etc. Cuvântul este preluat de membrii
grupei A . Aceştia vor formula pe rând câte o propoziţie în care să se includă
cuvântul dat şi unul din cuvintele scrise pe tablă . Pentru un răspuns bun se
acordă grupei 1 punct , se scade unul dacă este greşit . Se continuă în acelaşi
fel cu toţi componenţii grupei A , după care se totalizează punctele urmând la
joc grupa B ( după ce s-au inversat sau imtrodus prepoziţii noi ) . O
prepoziţie folosită de trei ori este ştearsă şi înlocuită cu alta .
Va câştiga grupa care a realizat
punctajul maxim .
Exemplu : -grupa B a
spus cuvântul “ maşină ”. Membrii grupei A vor putea
formula propoziţii de tipul
următor :
Maşina este în garaj .
O maşină se află pe stradă .
Merg cu maşina spre Cluj .
Patru maşini
sunt trase lângă garaj .
A trecut cu maşina peste
trambulină .
Stau în maşină până vii
tu .
Cuvinte perechi
Scop : -
activizarea vocabularului , consolidarea cunoştinţelor despre sinoni-
me , antonime .
Sarcina
didactică : - formarea perechilor de cuvinte cu sens asemănător ,
for-
marea perechilor de cuvinte cu sens
opus .
Material
didactic : - jetoane cu cuvinte scrise .
Jetoanele se aşează pe bancă sau pe
catedră şi vor fi solicitaţi elevii să facă perechi de cuvinte cu sens
asemănător ( opus ) . Vor câştiga elevii
care au găsit cele mai multe perechi de cuvinte şi aşezate corect .
a) arbore - copac gri - cenuşiu ţară -
patrie
prieten
- amic steag – drapel orb -
nevăzător
spune
- zice filă - foaie avere - bogăţie
b) noapte - zi coboară – urcă mic - mare
alb - negru prieten -
duşman pace – război
trist -
vesel râde -
plânge harnic – leneş
lumină –
întuneric flămând – sătul rece -
cald
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu