miercuri, 4 iunie 2014

Jocuri pentru dezvoltarea limbajului

Cine ştie cuvinte noi ?

Scop : - activizarea vocabularului şi a cunoştinţelor elevilor , dezvoltarea       
           memoriei şi capacităţii de selectare ;

       Se împart elevii în grupe , după bănci . Se împarte şi tabla cu cretă colorată .

       Învăţătorul pronunţă un sunet corespunzător unei litere , cerând elevilor să se gândească şi să spună cuvinte care încep cu sunetul dat . Se cer mereu cuvinte noi , frumoase , alese .
       Elevul care-l spune trebuie să şi îl explice – cu ajutorul învăţătorului – şi primeşte câte un punct pe tablă .
       Câştigă rândul de bănci cu mai multe puncte .

Să compunem cuvinte !

Scop : - recunoaşterea şi asocierea sunetelor cu literele învăţate , deprinderea
            de a forma cuvinte noi ;
Material didactic : - jetoane mari cu literele alfabetului scrise cu roşu şi         
            albastru ;   
       Se împart elevii în două echipe . O echipă va primi jetoanele scrise cu roşu , alta cele scrise cu albastru . Învăţătorul va spune un cuvânt . Elevii care au literele corespunzătoare sunetelor ce compun cuvântul , vor ieşi în faţa clasei şi se vor aşeza pe echipe , astfel încât să formeze cu literele de pe jetoanele de aceeaşi culoare cuvântul auzit .
Exemplu : - învăţătorul spune cuvântul “ sat ”
                Vor ieşi copiii cu jetoanele : S  A  T
       Echipa care formează corect cuvântul câştigă un punct . Jocul se reia cu formarea altor cuvinte . Căştigă echipa cu cele mai multe puncte .
Observaţii : - nu se cer cuvinte care conţin aceeaşi literă de două sau mai             
                  multe ori .

Scrie cuvântul cu litera indicată !

Scop : - dezvoltarea gândirii şi formarea deprinderii de a scrie corect ;

     Învăţătorul scrie pe tablă diferite litere cu cretă colorată . Copiii vor scrie în caietele lor cuvinte care încep cu fiecare din literele scrise pe tablă . Se vor scrie litere mici şi mari , indicându – se copiilor să le folosească corect . Jocul se poate desfăşura şi sub formă de concurs pe rânduri de bănci .Exemplu:  a –arc                                    r – rac
                  r – rama                                 c – casă            
                  c – cana                                 u – urs
                  t – tata                                   N – Nina
                  s – sanie                                V – Viorel
                  e – elev                                  d – dulap
                  m – măr                                 F – Florin
                  b – balon                                p – penar
                  L – Laura                               o – om
Variantă : - se poate scrie pe tablă o singură literă . Copilul care va scrie corect cele mai multe cuvinte începând cu litera respectivă va fi câştigător .

Jocul cuvintelor

Scop: - activizarea vocabularului , dezvoltarea rapidităţii în deprinderea de a
         scrie corect

       Învăţătorul certe elevilor ca , până la semnalul “ gata ” pe care îl va da , să scrie în caiete cuvinte cu sens opus .
Exemplu :      mare   -   mic
                       frumos   -   urât  
                       vesel   -   trist
                       tânăr   -   bătrân
       După cinci minute învăţătorul întrerupe jocul şi verifică cine a scris mai multe asemenea perechi de cuvinte . Elevul care a scris cele mai multe , le citeşte , fiind declarat căştigător .

Schimbaţi litera (sau silaba ) !

Scop : - activizarea şi îmbogăţirea vocabularului , dezvoltarea capacităţii de
           selectare , a mobilităţii gândirii şi a expresivităţii limbajului ;
Sarcina didactică : - formarea de cuvinte cu sens prin schimbarea unei litere
           sau a unei silabe ;
Material didactic : - ilustraţii reprezentând diferite obiecte , animale etc .
           ( casă , ramă , pană , toc ) ;
       Jocul se poate desfăşura individual sau în colectiv .În cazul în care se desfăşoară individual , învăţătorul anunţă că fiecare elev are la dispoziţie două minute , după care cheamă primul concurent la tablă şi prezintă o ilustraţie . Elevul o priveşte , o denumeşte , scrie cuvântul pe tablă şi după aceea , prin schimbarea primei litere va căuta să formeze noi cuvinte cu sens, cu acelaşi număr de litere , pe care le va scrie unele sub altele .La semnalul conducătorului de joc , elevul se opreşte şi face aprecierea . Pentru activizarea tuturor elevilor , pentru fiecare grup de 3 – 4 elevi care vor lucra la tablă , învăţătorul va alege o comisie formată din doi membri care va face aprecierea . Pentru fiecare cuvânt care respectă regula se acordă câte un punct . Vor fi evidenţiaţi elevii care au dat cel mai mare număr de exemple corecte .
       Pentru complicare se va cere elevilor să formeze cuvinte noi prin schimbarea primei silabe , apoi a ultimei .
       Când jocul se desfăşoară în colectiv , se dau copiilor foi de hârtie . Toţi vor scrie cuvântul de pe tablă , apoi timp de 2- 3 minute fiecare copil va scrie cuvinte formate conform regulei . La semnalul dat de învăţător , cpopiii vor înceta scrierea cuvintelor . Învăţătorul va cere primului copil să citească toate cuvintele găsite . Pe măsură ce va citi se va analiza dacă acel cuvânt este format conform cerinţei . Învăţătorul va cere copiilor care au scris acelaşi cuvânt să îl taie cu o linie . Când primul copil va termina de citit cuvintele scrise , alt copil le va citi pe cele rămase netăiate şi tot aşa până toţi copiii vor citi cuvintele scrise . Vor fi declaraţi câştigători acei copii care au rămas cu cuvinte netăiate .
Exemple: a) Cuvinte formate din 1 – 2 silabe prin schimbarea primei sau   
               ultimei litere sau silabe :

       toc       lan       pană       ramă       cană
       loc       lac       rană       mamă       casă
       joc       laţ        cană       lamă         cară
       foc       leu       şină        temă         cade

            b) Cuvinte formate din 2-5 silabe prin menţinerea primei silabe :
       coleg       copac       vioară       secerătoare
       cocoş       colac       viteză        semănătoare
       covor       codaş       violet        seninătate 

            c) Cuvinte formate din 2-4 silabe cu menţinerea ultimei silabe:
       mare          doreşte          pălărie
       zare            zâmbeşte      frizerie


Cuvântul interzis

Scop : - activizarea vocabularului , dezvoltarea atenţiei voluntare şi a
          imaginaţiei ;
Sarcina didactică : - formularea unor întrebări care cer răspuns cuvântul
           interzis ;
       Jocul se poate desfăşura în colectiv sau în perechi . Se cere elevilor ca la întrebările învăţătorului să răspundă în aşa fel încât un anumit cuvânt stabilit anterior să nu fie folosit , ci să se găsească alte formulări , care să constituie totuşi răspunsul la întrebarea pusă . Aceasta trebuie constituită în aşa fel încât să ceară în răspuns cuvântul interzis .
       După ce clasa a fost organizată , se explică cum se va desfăşura jocul şi se arată că pentru fiecare răspuns au la dispoziţie un minut de gândire . Dacă se consideră necesar înainte de joc se va face o mică pregătire a elevilor dându – se 1-2 exemple de răspunsuri în care să nu fie inclus cuvântul interzis . Se dau elevilor exemple de întrebări care cer în răspuns un anumit cuvânt .

a)     Cuvântul interzis “ a doua ”
Întrebare : - În ce clasă sunteţi voi ?
Răspuns :  - Noi suntem în clasa care urmează după clasa I .
Întrebare :  - În ce bancă stă elevul Ionescu ?
Răspuns :   - Elevul Ionescu stă în banca din spatele elevului  X .
Întrebare :  - În ce clasă au fost anul trecut elevii din clasa a III-a ?
Răspuns  :  - Anul trecut elevii din clasa a III-a au fost în clasa în care 
                   suntem noi acum .

b)     Cuvântul interzis “ primăvara”
Întrebare : - Când se topeşte zăpada ?
Răspuns :  - Zăpada se topeşte în anotimpul cînd înfloresc ghioceii .
Întrebare : - Când înfloresc ghioceii ?
Răspuns :  - Când se topeşte zăpada .
Întrebare :  - Despre ce anotimp se vorbeşte în această poezie ?
                   “ Primăvară , primăvară,
                      Vino iar la noi în ţară ! ”
Răspuns :  -Despre anotimpul care urmează după iarnă .
Întrebare : - Când vin păsările călătoare ?
Răspuns :  - Când încep să înflorească pomii .
       Cuvântul interzis se poate schimba de 2-3 ori în cursul jocului . La sfârşitul jocului vor fi evidenţiaţi elevii care au formulat răspunsurile corect şi au dat dovadă de multă fantezie .

Cei mai isteţi !

Scop: - verificarea şi consolidarea cunoştinţelor despre genul ( numărul )
          substantivelor , activizarea vocabularului , consolidarea deprinderilor
          de coordonare a mişcărilor .
Sarcina didactică : - găsire unor substantive de un anumit gen ( număr )
           indicat de conducătorul jocului .
Material didactic : - o minge mică sau un obiect ce poate fi prins uşor de
           copii .
       Jocul se desfăşoară pe grupe de câte 8 – 10 elevi care vor fi chemate pe rând în spaţiul din faţa clasei . Grupa va forma un cerc în jurul învăţătorului. Acesta va explica elevilor că va arunca mingea către un anumit elev care după ce a prins-o , are la dispoziţie 4 secunde pentru a da un exemplu de substantiv comun al cărui gen îl va anunţa învăţătorul .
       Jocul începe . Învăţătorul spune :
       “ Pentru ca răspunsurile voastre să fie bune , trebuie să prindeţi mingea , să daţi un exemplu corect , să vă încadraţi în timp şi să-mi aruncaţi mingea înapoi . Orice neatenţie atrage după sine eliminarea din joc . Începem cu substantive de genul feminin ” , după care aruncă imediat mingea către un elev . Dacă răspunsurile acestuia respectă regulile stabilite , rămâne în joc , iar în caz contrar trece în bancă şi jocul continuă tot aşa până rămân 2-3 elevi . Se anunţă încetarea , iar elevii rămaşi în joc trec într-o parte . Se procedează identic şi cu celelalte grupe , iar în final se va forma o grupă din toţi aceia care au fost selecţionaţi . Se procedează şi cu ei la fel până rămân 2-3 din ei . Pe aceştia învăţătorul îi va felicita .
       Se recomandă ca după primul joc învăţătorul să încredinţeze sarcina de conducător pe rând câte unuia din elevii selecţionaţi şi să schimbe genul substantivelor spuse de către elevi .
       Tot în acest mod se poate proceda în alte zile , pentru a cee copiilor să răspundă cu singularul ( sau pluralul ) substantivelor ori cu substantive articulate ( sau nearticulate ) .

Cum se spune ?

Scop: - îmbogăţirea expresivităţii vorbirii şi activizarea vocabularului prin
          reproducerea orală sau scrisă a unor expresii .
Sarcina didactică : - completarea unor expresii uzuale , cu cuvinte cu sens
          figurativ .
       Pentru buna desfăşurare a jocului , conducătorul va pregăti din timp şi îşi va nota diferite expresii uzuale , în care , pentru a se reliefa mai pregnant semnificaţia şi pentru o mai bogată expresivitate a limbajului sunt folosite ca termeni de comparaţie cu sens figurativ .
Exemplu : Era  . . . . . .ca  racul .                      ( roşu )
                 Se făcuse . . . . . . ca varul .             ( alb )
                 Era . . . . . . ca turta de ceară .          ( galben )
                 . . . . . . ca plumbul .                         ( greu )
       Se dau copiilor câte o foaie de hârtie . Se scriu exemplele pe tablă fără cuvintele din paranteuă  şi se acoperă . Se explică elevilor sarcina didactică şi se completează una din propoziţii pentru exemplificare .
       ( A văzut negru în faţa ochilor . )
       Se anunţă timpul acordat pentru formularea răspunsurilor  ( timpul va fi acordat în funcţie de numărul exemplelor de pe tablă , cca 3 minute pentru fiecare exemplu ). După ce fiecare elev şi-a scis numele pe foaie , se descoperă exemplele şi jocul începe . Elevii vor copia exemplele de pe tablă şi vor completa spaţiile libere cu cuvinte potrivite . După expirarea timpului dat , se adună foile , se citesc de către învăţător sau de un elev şi se apreciază în colectiv . Pentru fiecare exemplu bine completat se acordă un punct , iar cele greşite sau necompletate nu se punctează . Vor fi evidenţiaţi elevii care au întrunit maximum de puncte .

Să completăm propoziţia !

Scop: - formarea deprinderii de a completa propoziţii când le lipseşte subiec-
           tul sau predicatul , realizarea acordului între subiect şi predicat .
       Se scriu pe tablă sau pe nişte fişe propoziţii în care lipsesc subiectele sau predicatele . Elevii vor trebui să completeze spaţiile libere cu subiectul sau predicatul potrivit . Cine va completa spaţiile corect şi va realiza şi acordul dintre subiect şi predicat va fi evidenţiat şi punctat .
Exemplu : ( Cine ? )
                . . . . . . merge la şcoală .                               ( elevul )
                . . . . . . coase haina .                                     ( croitorul )
                . . . . . . stopeşte floarea .                               ( grădinarul )
                . . . . . . face mâncare .                                   ( bucătarul )

                              ( Ce face ? )
               Fetiţa . . . . . . . . . . . . la plimbare cu păpuşa .    ( merge )
               Ionel . . . . . . . . . . . temele la matematică .        ( scrie )
              Albina . . . . . . . . . . din floare în floare .           ( zboară )
              Pisica . . . . . . . . . . .şoareci .                              ( prinde )

Unde ?

Scop : - verificarea şi consolidarea deprinderilor de exprimare corectă , dez-
             voltarea atenţiei , a gândirii , a imaginaţiei .
Sarcina didactică: - formularea de propoziţii cu folosirea corectă a prepozi-
             ţiilor: pe , în , la , sub , după , lângă , cu , între , peste , până , spre .
       Jocul se poate desfăşura pe două grupe formate din câte 10 – 12 elevi
( A şi B ).Pentru fiecare răspuns se acordă un minut . În exemplele date elevii nu au voie să repete prepoziţia .
        Se scriu 6 prepoziţii pe tablă , după care învăţătorul cere unui elev din grupa B să spună un cuvânt care să denumească un obiect , aparat , animal etc. Cuvântul este preluat de membrii grupei A . Aceştia vor formula pe rând câte o propoziţie în care să se includă cuvântul dat şi unul din cuvintele scrise pe tablă . Pentru un răspuns bun se acordă grupei 1 punct , se scade unul dacă este greşit . Se continuă în acelaşi fel cu toţi componenţii grupei A , după care se totalizează punctele urmând la joc grupa B ( după ce s-au inversat sau imtrodus prepoziţii noi ) . O prepoziţie folosită de trei ori este ştearsă şi înlocuită cu alta .
       Va câştiga grupa care a realizat punctajul maxim .
Exemplu : -grupa B a spus cuvântul “ maşină ”. Membrii grupei A vor putea 
                 formula propoziţii de tipul următor :
               
                 Maşina este în garaj .

                 O maşină se află  pe stradă .
                 Merg cu maşina spre Cluj .
                 Patru maşini sunt trase lângă garaj .
                 A trecut cu maşina peste trambulină .
                 Stau în maşină până vii tu .

Cuvinte perechi

Scop : - activizarea vocabularului , consolidarea cunoştinţelor despre sinoni-
           me , antonime .
Sarcina didactică : - formarea perechilor de cuvinte cu sens asemănător , for-
           marea perechilor de cuvinte cu sens opus .
Material didactic : - jetoane cu cuvinte scrise .
       Jetoanele se aşează pe bancă sau pe catedră şi vor fi solicitaţi elevii să facă perechi de cuvinte cu sens asemănător  ( opus ) . Vor câştiga elevii care au găsit cele mai multe perechi de cuvinte şi aşezate corect .
       a) arbore  - copac             gri    - cenuşiu               ţară    -   patrie
           prieten -  amic              steag – drapel                orb     -  nevăzător
           spune   -  zice                filă     - foaie                   avere  - bogăţie

       b) noapte  -  zi                 coboară – urcă               mic  -  mare
           alb        - negru            prieten  -  duşman         pace – război
           trist     -  vesel              râde      -   plânge           harnic – leneş
           lumină – întuneric       flămând – sătul             rece   -   cald


didactic.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu