marți, 3 iunie 2014

Jocuri didactice pentru dezvoltarea vorbirii (cls I)

Clasa I
FĂ ASTA, FĂ AŞA!

Prin acest joc  se urmareste dezvoltarea capacitatii de de inhibitie voluntara si de coordonare a miscarilor.
La joc pote participa un numar nelimitat de elevi. Ei vor sta in banci si li se atrage atentia ca vor trebui sa urmareasca tot timpul pe conducatorul de joc, sa fie disciplinati, deoarece in caz contrar vor fi eliminai din joc.
In desfasurarea jocului educatorul se va folosi de doua formule: Fa asta si Fa asa!. Educatorul face o miscare oarecare, de exemplu : da din maine, bate din palme, duce mana la frunte etc.  Fiecare miscare va fi insotita de de una din expresiile Fa asta sau Fa asa. Daca s+au spus cuvintele fa asta, copiii sunt obligati sa  nu faca nicio miscare iar daca s+au spus fa asa atunci acestia sunt oblgati sa il imite pe educator. Cei care vor gresi vor fi notati.
La sfarsit vor fi evidentiati toti cei care au reactionat corect tot timpul in conformitate cu regulile jocului.
                         
   
Micul topograf

Scop: familiarizarea elevilor cu componenta grafica si sonora a cuvintelor.
Sarcina didactica: recunoasterea unor imagini si compunerea de cuvinte cu ajutorul alfabetului decupat.
Material didactic: ilustratii reprezentand masini, aparate, unelte, animale etc., alfabetare
Desfasurarea jocului: dupa ce toti elevii au pregatit alfabetarele si tablitele pentru aranjarea literelor, conducatorul de joc prezinta o imagine si cere elevilor sa o recunoasca, fara insa a o denumi, dupa care se trece la culegerea literelor si compunerea cuvintelor.
pentru a stimula spiritul de observatie al elevilor, se recomanda ca verificarea modului in care s-a realizat sarcina sa fie facuta prin rotatie de catre unul sau doi elevi din fiecare rand de banci, asistati de invatator, apoi unul sau doi elevi vor citi cuvantul pe care l-au compus.


Gaseste perechea


Scop: dezvoltarea atentiei, a memoriei, a capacitatii de analiza si de asociatie
Sarcina didactica: urmareste fixarea cunostintelor elevilor despre obiectele de uz curent din mediul inconjurator.
Material didactic: o plansa pe care sunt desenate sau lipite imaginile uor obiecte diferite, numerotate de la 1-11. O foaie pentru fiecare elev.
Invatatorul va explica elevilor ca in plansa pe care o vad, sunt desenate un numar de obiecte, pe care ei vor trebui sa le priveasca cu atentie, pentru a descoperi care dintre ele se pot alatura datorita intrebuintarii lor, vor fi sfatuiti sa priveasca numerele ambelor desene si sa le noteze pe o bucata de hartie dupa care vor continua observatia.
Timpul acordat va fi de 5 minute. La comanda de inceatere data de invatator,, toti elevii vor fi obligati sa llase creioanele jos. Aprecierea se face  pentru fieecare raspuns bun, acordandu-se cate un punct
Exemplu: un elev a scris pe bucata lui de hartie numerele 5 si 11 si atunci cand se face aprecierea, spune ca a asociat peria de dinti cu dintii. Raspunsul lui este bun deoarece a realizat o legatura logica intre cele doua obiete.
Pentru complicarea jocului, dupa ce elevul va spune ce asocieri a facut intre diferitele desene de pe plansa, va trebui sa formuleze si sa scrie o propozitie in care sa includa ambele elemente.


               Repeta vocala

 Scop:         activizarea si imbogatirea vocabularului ca si pentru familiarizarea elevilor cu componenta fonetica si grafica a cuvintelor
Sarcina didactica: gasirea unor cuvinte in componenta carora se repeta o anumita vocala
Material didactic: conducatorul de joc isi va nota pe hartie cateva cuvinte in care vocala se repeta de 2-3 ori, de exemplu: cocos, cocolos, ciocolata, salata, pisica, muguri, elev, cereale etc.
Se imparte clasa in doua echipe, se va explica apoi elevilor ca, in  functie de indicatia si de vocala scrisa de invatator pe tabla, acestia vor trebui sa gaseasca si sa scrie dedesubt exemple de cuvinte in care vocala respectiva sa se repete de un anumit numar de ori.
Se comunica elevilor ca fiecare are la dispozitie un minut, precum si faptul ca nu au voie sa repete cuvintele scrise. Dupa ce clasa a fost organizata si pregatita pentru joc, invatatorul scrie pe tabla, de exemplu „o” si anunta ca in exemplele ce se vor da, vocala „o” va trebui sa se repete de 2 ori.  Incepe jocul cu un elev din echipa A. Daca exemplul dat este bun, se aorda echipei un punct, iar daca este gresit, elevul trece la loc fara sa  i se acorde niciun punct si vine la tabla un elev din echipa B. Se procedeaza identic indiferent de calitatea raspunsului.
Avand in vedere faptul ca pentru unele vocale exemplele sunt mai greu de gasit, recomandam ca dupa 3-5 cuvinte corecte, sa se schimbe vocala. Va fi declarata castigatoare echipa care va totaliza cele mai multe puncte.
Exemple :
Cuvinte cu vocale care se pot repeta de doua ori (cls.I)              
O= cocos, gogosi, popor, topor
A= tata, mama, mamaia, fata, Dana
I=pisica, mitica, pitic, milimetru
U= muguri, cucu, struguri, suluri
    Cuvinte cu vocale care se pot repeta de  ori (cls. II )
Cereale, repetent, merele, cocolos, bolboroseste, salata,cascada, macara


Clasa a II
Unde!

Scop: verificarea si consolidarea deprinderilor de exprimare corecta, dezvoltarea atentiei, a gandirii, a imaginatiei
Sarcina didactica: formularea de propozitii cu folosirea corecta a prepozitiilor
Material verbal: prepozitii: pe, in, la, sub, dupa, langa, cu, intre, peste, pana, spre etc.
Jocul se poate forma pe doua grupe formate din cate 12-14 elevi. Pentru fiecare raspuns se acorda un minut. In exemplele date elevii nu au voie sa repete prepozitia.
Se scriu 6 prepozitii pe tabla, dupa care invatatorul cere unui elev din grupa B sa spuna un cuvant care sa reprezinte un obiect, un animal,aparat etc. Cuvantul este preluat de membrii grupei A. Acestia vor formula pe rand cate o propozitie in care sa se includa cuvantul dat si unul dintre cuvintele scrise pe tabla. Pentru un raspuns bun se acorda grupei un punct si se scade unul daca acesta este gresit. Se continua in acelasi fel cu toti componentii grupei A, dupa care se totalizeaza punctele urmanad la joc grupa B ( dupa ce s-au inversat sau au fost introdupe prepozitii noi). O prepozitie folosita de 3 ori este stearsa si inlocuita cu alta. Va castiga grupa care a realizat punctajul maxim.
Exemplu: de la grupa B s-a primit cuvantul „avion”.  Membrii grupei A vor putea formula propozitii de tipul urmator:
Avionul este in hambar.
Avionul se afla pe pista.
Un avion zboara spre Cluj.
Uite un avion care aterizeaza.
                                                                                                                                                                                                                                                                   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu