Clasa I
FĂ ASTA, FĂ
AŞA!
Prin acest joc se
urmareste dezvoltarea capacitatii de de inhibitie voluntara si de coordonare a
miscarilor.
La joc pote participa un numar nelimitat de elevi. Ei vor sta
in banci si li se atrage atentia ca vor trebui sa urmareasca tot timpul pe
conducatorul de joc, sa fie disciplinati, deoarece in caz contrar vor fi
eliminai din joc.
In desfasurarea jocului educatorul se va folosi de doua
formule: Fa asta si Fa asa!. Educatorul face o miscare oarecare, de exemplu :
da din maine, bate din palme, duce mana la frunte etc. Fiecare miscare va fi insotita de de una din
expresiile Fa asta sau Fa asa. Daca s+au spus cuvintele fa asta, copiii sunt
obligati sa nu faca nicio miscare iar
daca s+au spus fa asa atunci acestia sunt oblgati sa il imite pe educator. Cei
care vor gresi vor fi notati.
La sfarsit vor fi evidentiati toti cei care au reactionat
corect tot timpul in conformitate cu regulile jocului.
Micul
topograf
Scop: familiarizarea elevilor cu componenta grafica si sonora
a cuvintelor.
Sarcina didactica: recunoasterea unor imagini si compunerea
de cuvinte cu ajutorul alfabetului decupat.
Material didactic: ilustratii reprezentand masini, aparate,
unelte, animale etc., alfabetare
Desfasurarea jocului: dupa ce toti elevii au pregatit
alfabetarele si tablitele pentru aranjarea literelor, conducatorul de joc
prezinta o imagine si cere elevilor sa o recunoasca, fara insa a o denumi, dupa
care se trece la culegerea literelor si compunerea cuvintelor.
pentru a stimula spiritul de observatie al elevilor, se
recomanda ca verificarea modului in care s-a realizat sarcina sa fie facuta
prin rotatie de catre unul sau doi elevi din fiecare rand de banci, asistati de
invatator, apoi unul sau doi elevi vor citi cuvantul pe care l-au compus.
Gaseste
perechea
Scop: dezvoltarea atentiei, a memoriei, a capacitatii de
analiza si de asociatie
Sarcina didactica: urmareste fixarea cunostintelor elevilor
despre obiectele de uz curent din mediul inconjurator.
Material didactic: o plansa pe care sunt desenate sau lipite
imaginile uor obiecte diferite, numerotate de la 1-11. O foaie pentru fiecare
elev.
Invatatorul va explica elevilor ca in plansa pe care o vad,
sunt desenate un numar de obiecte, pe care ei vor trebui sa le priveasca cu
atentie, pentru a descoperi care dintre ele se pot alatura datorita
intrebuintarii lor, vor fi sfatuiti sa priveasca numerele ambelor desene si sa
le noteze pe o bucata de hartie dupa care vor continua observatia.
Timpul acordat va fi de 5 minute. La comanda de inceatere
data de invatator,, toti elevii vor fi obligati sa llase creioanele jos.
Aprecierea se face pentru fieecare
raspuns bun, acordandu-se cate un punct
Exemplu: un elev a scris pe bucata lui de hartie numerele 5
si 11 si atunci cand se face aprecierea, spune ca a asociat peria de dinti cu
dintii. Raspunsul lui este bun deoarece a realizat o legatura logica intre cele
doua obiete.
Pentru complicarea jocului, dupa ce elevul va spune ce
asocieri a facut intre diferitele desene de pe plansa, va trebui sa formuleze
si sa scrie o propozitie in care sa includa ambele elemente.
Repeta vocala
Scop: activizarea si imbogatirea vocabularului
ca si pentru familiarizarea elevilor cu componenta fonetica si grafica a
cuvintelor
Sarcina didactica: gasirea unor cuvinte in componenta carora
se repeta o anumita vocala
Material didactic: conducatorul de joc isi va nota pe hartie
cateva cuvinte in care vocala se repeta de 2-3 ori, de exemplu: cocos, cocolos,
ciocolata, salata, pisica, muguri, elev, cereale etc.
Se imparte clasa in doua echipe, se va explica apoi elevilor
ca, in functie de indicatia si de vocala
scrisa de invatator pe tabla, acestia vor trebui sa gaseasca si sa scrie
dedesubt exemple de cuvinte in care vocala respectiva sa se repete de un anumit
numar de ori.
Se comunica elevilor ca fiecare are la dispozitie un minut,
precum si faptul ca nu au voie sa repete cuvintele scrise. Dupa ce clasa a fost
organizata si pregatita pentru joc, invatatorul scrie pe tabla, de exemplu „o”
si anunta ca in exemplele ce se vor da, vocala „o” va trebui sa se repete de 2
ori. Incepe jocul cu un elev din echipa
A. Daca exemplul dat este bun, se aorda echipei un punct, iar daca este gresit,
elevul trece la loc fara sa i se acorde
niciun punct si vine la tabla un elev din echipa B. Se procedeaza identic
indiferent de calitatea raspunsului.
Avand in vedere faptul ca pentru unele vocale exemplele sunt
mai greu de gasit, recomandam ca dupa 3-5 cuvinte corecte, sa se schimbe
vocala. Va fi declarata castigatoare echipa care va totaliza cele mai multe
puncte.
Exemple :
Cuvinte cu vocale care se pot repeta de doua ori (cls.I)
O= cocos, gogosi, popor, topor
A= tata, mama, mamaia, fata, Dana
I=pisica, mitica, pitic, milimetru
U= muguri, cucu, struguri, suluri
Cuvinte cu vocale
care se pot repeta de ori (cls. II )
Cereale, repetent, merele, cocolos, bolboroseste,
salata,cascada, macara
Clasa a II
Unde!
Scop: verificarea si consolidarea deprinderilor de exprimare
corecta, dezvoltarea atentiei, a gandirii, a imaginatiei
Sarcina didactica: formularea de propozitii cu folosirea
corecta a prepozitiilor
Material verbal: prepozitii: pe, in, la, sub, dupa, langa,
cu, intre, peste, pana, spre etc.
Jocul se poate forma pe doua grupe formate din cate 12-14
elevi. Pentru fiecare raspuns se acorda un minut. In exemplele date elevii nu
au voie sa repete prepozitia.
Se scriu 6 prepozitii pe tabla, dupa care invatatorul cere
unui elev din grupa B sa spuna un cuvant care sa reprezinte un obiect, un
animal,aparat etc. Cuvantul este preluat de membrii grupei A. Acestia vor
formula pe rand cate o propozitie in care sa se includa cuvantul dat si unul
dintre cuvintele scrise pe tabla. Pentru un raspuns bun se acorda grupei un
punct si se scade unul daca acesta este gresit. Se continua in acelasi fel cu
toti componentii grupei A, dupa care se totalizeaza punctele urmanad la joc
grupa B ( dupa ce s-au inversat sau au fost introdupe prepozitii noi). O
prepozitie folosita de 3 ori este stearsa si inlocuita cu alta. Va castiga
grupa care a realizat punctajul maxim.
Exemplu: de la grupa B s-a primit cuvantul „avion”. Membrii grupei A vor putea formula propozitii
de tipul urmator:
Avionul este in hambar.
Avionul se afla pe pista.
Un avion zboara spre Cluj.
Uite un avion care aterizeaza.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu