JOC DIDACTIC:
SĂCULEŢUL CU SURPIZE!
SCOP:
·
Recunoaşterea şi denumirea unor obiecte de uz personal;
·
Demonstrarea şi denumirea acţiunii pe care o întreprindem
cu ajutorul
acestora;
·
Consolidarea unor deprinderi de igienă personală.
SARCINA DIDACTICĂ:
REGULI DE JOC:
Elevul chemat alege un obiect din
săculeţ, îl pipăie şi fără să se uite îl numeşte, apoi îl arată copiilor şi
spune după ce l-a recunoscut de ce trebuie folosit. Ceilalţi vor executa
acţiunea care poate fi îndeplinită cu obiectul respectiv( acolo unde este
cazul).
ELEMENTEDE JOC: deschiderea şi închiderea sacului,
ghicirea, imitarea acţiunilor, aplauze.
MATERIAL DIDACTIC: un săculeţ în care se
găsesc diferite obiecte de uz personal: pahar, periuţă de dinţi, pieptene,
oglindă, prosop, săpun, savonieră, batistă, şerveţel, perie de haine, perie de
ghete.
DESFĂŞURAREA JOCULUI:
Învăţătoarea va aduce în clasă un săculeţ cu surprize. Elevii chemaţi
vor veni în faţa clasei, şi fără să se uite introduc mâna în săculeţ şi spun:
,,Eu am găsit o periuţă de dinţi’’. O va scoate din săculeţ, o va arăta şi va
explica necesitatea şi importanţa folosirii acesteia (cum trebuie utilizat,
când şi de ce este bine să-l folosim într-un anumit fel) după care va trebui să
imite folosirea ei. Dacă răspunsul este bun va fi aplaudat, iar dacă nu este
corect, va fi chemat alt elev pentru a da răspunsul bun.
JOC DIDACTIC:
SĂ PROTEJĂM NATURA (Micii
ecologişti)
SCOP:
·
Verificarea cunoştinţelor elevilor în legătură cu normele
de comportare
specifice
asigurării şi protejării naturii.
·
Formarea deprinderii de a culege date necesare în scopul
informării pe o
temă dată.
·
Activizarea vocabularului elevilor cu cuvinte care
denumesc antonime.
·
Consolidarea deprinderii de a interpreta cât mai expresiv
un cântec
cunoscut.
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE:
1.
să identifice imaginile în care omul acţionează în
favoarea mediului;
2. să identifice acţiunile omului prin
care se deteriorează natura (care produc
distrugeri);
3.
să aşeze în albumul potrivit imaginea decupată anterior, motivând
alegerea;
4.
să găsească antonimele unor cuvinte date;
5.
să interpreteze corect melodia şi textul unui cântec.
SARCINA DIDACTICĂ:
·
Identificarea şi gruparea imaginilor în funcţie de
urmările acestora asupra
mediului
(protejarea sau distrugerea lui).
·
Alegerea unor cuvinte cu sens opus şi utilizarea lor
corectă în propoziţii.
·
Interpretarea adecvată a unui cântec cunoscut.
REGULI
DE JOC:
Răspunsurile bune sunt aplaudate, cele
greşite sunt corectate de colegi.
Câştigă echipa care aşează prima jetoanele
corect.
ELEMENTE DE JOC:
Mişcarea, mânuirea materialelor,
aplauzelor, surpriza.
DESFĂŞURAREA JOCULUI:
Grupa va fi împărţită în două subgrupe, fiecare să le aşeze pe care trebuie
să le aşeze pe
panou după următoarele criterii:
- pe
panoul alb se aşează imaginile care reprezintă acţiuni de îngrijire a
mediului(sădirea
pomilor, adunarea şi aruncarea gunoaielor în locuri special amenajate, etc.)
- pe
panoul gri se aşează imaginile care reprezintă acţiuni de deteriorare a
mediului:(tăiere
pomilor, foc în pădure, aruncarea gunoaielor pe jos).
După
ce fiecare echipă aşează imaginile se verifică cu întreaga grupă
dacă au fost
corect aşezate. Câştigă echipa care nu a făcut nici o greşeală .
VARIANTĂ:
Elevii au două albume:
1.
Să ocrotim natura.
2.
Nu distrugeţi natura.
Anterior
planificării şi desfăşurării jocului, elevii au drept sarcină de a decupa acasă
din reviste sau din cărţi imagini cu acţiuni ale omului asupra mediului.
Fiecare copil va lipi imaginea sa în albumul la care crede că se potriveşte,
motivând alegerea.
În partea a doua a jocului se va desfăşura un
exerciţiu de limbaj: li se vor
spune elevilor
cuvinte, iar ei vor găsi opusul lui (antonimul) şi va formula propoziţii cu
cele două antonime.
Cuvintele alese trebuie să corespundă
temei jocului şi să pună elevii în
situaţia de a
conştientiza cele două modalităţi de acţiune asupra mediului: una
benefică şi alta
dăunătoare.
Exemplu: curat – murdar, poluat – nepoluat,
bun – rău etc.
În
ultima parte a jocului vor interpreta un cântec cunoscut în care este
evidenţiată
dragostea şi grija faţă de natură: ,,Frumoasă-i strada noastră ’’.
JOC
DIDACTIC
UNDE
TRĂIEŞTE FIECARE VIEŢUITOARE
SCOPUL:
·
Verificarea şi consolidarea cunoştinţelor despre natură;
·
Consolidarea deprinderilor de orientare.
SARCINA
DIDACTICĂ:
·
Recunoaşterea locului sau mediului în care trăiesc
diferite vieţuitoare şi
formularea
acestor relaţii în propoziţii dezvoltate.
MATERIAL
DIDACTIC:
·
coală mare de desen la care se vor face 4-5 pliuri prin
îndoirea în sus a
hârtiei
·
cartonaşe cu imagini reprezentând diferite
vieţuitoare(animale, păsări etc.)
DESFĂŞURAREA JOCULUI:
Jocul se desfăşoară individual. Se
amestecă imaginile şi se aşează pe catedră. Un elev vine la catedră, ia un
cartonaş, îl priveşte şi denumeşte vieţuitoarea reprezentată de imagine, apoi
se aşează în dreptul imaginii de pe planşă care arată mediul de viaţă al animalului
respectiv. Se întoarce către clasă şi formulează propoziţia. Se face aprecierea
şi se acordă câte două puncte(câte unul din cele două) pentru ambele răspunsuri
corecte(unul pentru asociere şi unul pentru formularea propoziţiilor).
Elevii care nu reuşesc să facă o
asociere între vieţuitoare şi locul ei de trai au dreptul să mai tragă un
cartonaş şi dacă răspund bine, li se mai acordă doar un punct.
După rezolvarea sarcinii de către
elev se comunică aprecierea de către învăţător.
JOC DIDACTIC:
POŢI SĂ RASPUNZI CORECT?
SCOP:
·
Consolidarea cunoştinţelor legate de cele trei medii de
viaţă( apă, aer,
pământ).
·
Educarea unor deprinderi elementare de protejare a
mediului înconjurător.
·
Verificarea capacităţii elevilor de a formula propoziţii.
·
Verificarea unor deprinderi de muncă şi practic –
gospodăreşti.
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE:
1.
să grupeze animalele în funcţie de mediul lor de viaţă
(apă, aer, pământ);
2.
să înlăture din tablouri acele elemente care pot polua
aceste medii (natura);
3.
să formuleze propoziţii pe baza imaginilor prezentate;
4.
să aplice la colţul naturii deprinderile practic
–gospodăreşti formate.
SARCINA
DIDACTICĂ:
·
Gruparea animalelor pe cele trei medii de viaţă:apă, aer,
pământ.
·
Înlăturarea din tablou a elementelor poluante pentru
mediul de viaţă
respectiv.
·
Îngrijirea plantelor şi peştişorilor de la colţul
naturii.
MATERIAL
DIDACTIC:
Trei
tablouri reprezentând cele 3 medii de viaţă: apă, aer, pământ;siluete de
animale, imagini reprezentând acţiuni realizate de elevi, câte o bilă albă şi
una neagră pentru fiecare copil.
DESFĂŞURAREA JOCULUI:
În prima parte elevii intuiesc cele
trei tablouri afişate. Vin apoi pe un rând şi aleg de pe masă câte un jeton cu
un animal, îl denumesc şi îl aşează pe panoul ce reprezintă mediul său de
viaţă. Învăţătoarea alege şi ea un jeton pe care îl aşează greşit iar elevii
trebuie s-o corecteze.
După gruparea animalelor, elevii
privesc tablourile încercând să găsească acele elemente care pot dăuna naturii
(poluează mediul). Ex: În apă sunt aruncate sticle, cutii. În aer este mult
fum.
În partea a doua învăţătoarea arată
pe rând câte o imagine ce reprezintă o acţiune întreprinsă de către om. Elevii
precizează dacă imaginea dăunează sau nu naturii. Dacă acţiunea este în
favoarea naturii ridică bila albă, dacă acţiunea dăunează naturii ridică bila
neagră. În locul imaginilor folosite ca suport se pot mima diferite acţiuni,
fie de către învăţătoare, fie de către elevi. În final se desfăşoară activităţi
gospodăreşti la colţul naturii, iar apoi elevii vor sădi în curtea şcolii
flori, adună hârtii.
JOC
DIDACTIC
CERCUL
NATURII
SCOPUL:
Înţelegerea conexiunilor, a legăturilor care se fac între plante şi animale.
SARCINA
DIDACTICĂ: denumirea elementelor din mediul înconjurător, a locului pe care îl
ocupă;
ELEMENTE
DE JOC: surpriza, aranjarea copiilor care au jetoane corespunzătoare,
întrecere, aplauze, reguli.
REGULI:
elevii se vor uni în perechi în funcţie de legăturile dintre plante şi animale
pe care le reprezintă.
MATERIAL
DIDACTIC: ecusoane reprezentând plante, animale.
DESFĂŞURAREA
JOCULUI:
Se
împart elevilor etichete cu numele unor plante şi animale cum ar
fi: lup,
grâu,vierme, pasăre, şoarece, iepure, iarbă, arbore, cerb, bufniţă, insectă,
oameni. Aceste etichete se prind de piept. Elevii se vor uni în perechi în
funcţie de legăturile dintre plante şi animale pe care le reprezintă. Elevul
care are ecusonul ,,iarba’’ se va uni cu elevul care are ecusonul ,,cerb’’,
care se va prinde apoi de mână cu elevul care are ecusonul ,,oameni’’, etc. În
final toţi elevii se vor prinde de mâini formând cercul naturii.
JOC
DIDACTIC
USCAT,
AER, APĂ
SCOP:
·
Consolidarea şi verificarea cunoştinţelor despre animale
şi mediul lor de
viaţă.
ELEMENTE
DE JOC: ghicirea animalului, întrecere, aplauze.
MATERIAL
DIDACTIC:o minge mică
PARTICIPANŢI:
poate fi jucat de orice număr de jucători într-o încăpere.
DESFĂŞURAREA
JOCULUI:
Jucătorii
se aşează în cerc, în poziţia şezând, iar conducătorul jocului în mijlocul
cercului; de unde aruncă mingea unui jucător rostind totodată şi unul din
cuvintele: uscat, aer, apă.
Jucătorul
care a primit mingea este obligat să denumească o fiinţă care trăieşte în
mediul respectiv. De exemplu: dacă se strigă apă se va răspunde delfinul.
Jucătorii care nu răspund repede sau
numesc fiinţe care nu trăiesc în mediul respectiv primesc câte un punct
penalizare.
JOC
DIDACTIC
CINE
ŞTIE CÂŞTIGĂ
SCOPUL:
Sistematizarea cunoştinţelor despre:
·
Elementele necesare vieţii plantelor, animalelor şi
omului (apă, aer, soare);
·
Importanţa plantelor (mai ales a pădurilor) pentru viaţa
animalelor şi a omului;
·
Cauzele producerii dezechilibrelor în natură (încălzirea
planetei, secetă,
furtuni,
dispariţia unor animale etc.).
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE:
·
Să enumere elementele necesare vieţii pe Pământ;
·
Să înţeleagă ce se întâmplă când lipseşte unul dintre
elemente;
·
Să explice de ce pădurea este ,,plămânul verde’’ al
planetei;
·
Să enumere cauzele care determină dezechilibrele în
natură;
·
Să găsească soluţii pentru salvarea planetei şi implicit
a animalelor şi
plantelor;
·
Să enumere câteva reguli de comportare în excursie;
ELEMENTE
DE JOC: întrecerea şi mânuirea materialelor.
SARCINA
DIDACTICĂ:
·
Sortarea imaginilor corespunzătoare cerinţelor
conducătorului de joc;
·
Copiii lucrează pe două echipe.
REGULI
DE JOC:
·
Elevii se consultă (pe grupe) îşi aleg un reprezentant
care formulează răspunsul.
METODE
ŞI PROCEDEE: conversaţia, explicaţia, exerciţiul, problematizarea.
MATERIAL
DIDACTIC: imagini (desene, CD, casete video, diapozitive) cu:
·
Plante(animale)cărora le lipsesc unul două elemente
necesare vieţii (câte unul
pentru fiecare
echipă);
·
Păduri incendiate, defrişări;
·
Ape poluate şi peşti morţi sau alte animale(păsări,
mamnifere etc.);
·
Aspecte din oraşe cu fabrici care poluează aerul, maşini
care elimină gaze de
eşapament;
·
Aspecte din natură în timpul secetei;
·
Poluarea naturii cu gunoaie (gunoaie în poieniţă şi în
pădure după plecarea
excursioniştilor);
·
Strângerea materialelor refolosibile (hârtie, plastic).
DESFĂŞURAREA
JOCULUI:
În funcţie de imaginaţia fiecărui învăţător se
pot folosi diferite materiale care să contribuie la realizarea scopului propus.
Jocul se desfăşoară pe două echipe, sub forma de întrecere. Învăţătorul îşi
fixează întrebările corespunzător obiectivelor operaţionale urmărite şi
materialul folosit, aceleaşi pentru ambele echipe. După rezolvarea fiecărei
sarcini, echipa primeşte (pe un panou) stimulente diverse, imaginate de
învăţătoare. La sfârşit este câştigătoare echipa care a însumat mai multe
stimulente. Echipele vor avea nume (din domeniul ecologiei:,,Delfinii’’ şi
,,Balenele’’ etc.)şi vor premii care constă în cărţi cu conţinut
ecologic(,,Doxi’’, ,,Planeta Albastră’’, insigne etc.
JOC
DIDACTIC
AŞA
DA! AŞA NU!
SARCINA
DIDACTICĂ: gruparea propoziţiilor după criteriul AŞA DA! AŞA NU! Prin ridicarea
mâinii pentru AŞA DA! Şi verbalizarea pentru AŞA NU!
DESFĂŞURAREA
JOCULUI
Pe jetoane vor fi scrise propoziţiile:
Îngrijesc animalele şi plantele.
Chinuiesc animalele.
Mă joc frumos cu animalele.
Respect animalele şi plantele.
Distrug plantele.
Ocrotesc plantele şi animalele.
Rup
florile îndrăgite din parc.
Hrănesc păsările şi le fac adăposturi.
JOC
DIDACTIC:
POLUAREA
RÂULUI
DESFASURAREA
JOCULUI:
5- 6
elevi prinşi de mâini vor executa mişcările apei unui râu. Apoi, 5 sau 6 elevi
vor reprezenta peştii, imitând mişcările peştilor prin apă. În apă vor apărea 5
– 6 elevi care au în piept etichete pe care sunt scrise numele unor deşeuri sau
poluanţi:,,gunoaie’’, ,,chimicale’’, ,,detergenţi’’, ,,sticle’’, ,,ambalaje’’,
etc. ÎN momentul când poluanţii intră în apă, peştii se îmbolnăvesc şi copiii
încep să tuşească, ghemuindu-se la pământ. Apar 3 copii care curăţă apele de
gunoaie, iar ,,peştii’’ îşi revin şi încep să înoate iar prin apă.
JOC
DIDACTIC
CAMPANIE
ECOLOGICĂ
DESFĂŞURAREA
JOCULUI:
Echipelor li se acordă un anumit
timp(15 minute) pentru a stabili de comun acord care este campania ecologică pe
care o consideră prioritară (reciclarea deşeurilor, curăţenia unei zone,
protecţia animalelor, protecţia unui copac etc.) şi modul în care tinerii se
pot implica (participare directă în campanie, colectare de fonduri, realizarea
unor afişe sau a unui reportaj la radio/tv. , etc.)
Toate
echipele urmează să mimeze acţiunea respectivă. Echipa care ghiceşte subiectul
mimat capătă un punct.
JOC
DIDACTIC
COLECŢIONARII
NATURALIŞTI
PARTICIPANŢI:se
joacă în jurul mesei, pe grupe formate din 5-7 jucători.
MATERIALE
FOLOSITE: se confecţionează 32 de cartonaşe de 7/10 cm.
Pe
una din feţele acestor cartonaşe se lipesc poze reprezentând plante şi animale
din diferite specii. O specie aleasă va figura pe câte 4 cartoane, pe fiecare
carton fiind însă o altă plantă sau animal din specia respectivă.
Jucătorii
se numerotează, şi apoi cartoanele se amestecă şi se împart câte 4 la fiecare,
cele care rămân se pun la pachet la mijlocul mesei.
Ţinând cartoanele în mână, în formă
de evantai, jucătorii vor observa subiectele de pe cartoane, hotărând să
colecţioneze o specie sau alta şi păstrând acest lucru secret. Cartoanele care
fac obiectul colecţiei vor fi puse jos, pe masă în faţa jucătorului, acesta
rămânând în mână cu subiectele care nu-l interesează.
Jocul
începe cu jucătorul numărul 1 care ridică un carton din pachet (cartonul de
deasupra), dacă acesta completează colecţia sa îl va opri depunând un alt
carton în dreapta sa.
Dacă
dimpotrivă acest carton nu îl interesează, îl poate pune pe el în dreapta jos.
Jocul
continuă cu jucătorul numărul 2, adică cel din dreapta numărului 1, care trebuie
să ridice o carte. De data aceasta el poate ridica fie o carte din pachet, fie
cartea dată jos de jucătorul numărul 1.
JOC
DIDACTIC:
ŞTAFETA
GUNOIULUI
DESFĂŞURAREA
JOCULUI:
Elevii
sunt împărţiţi în două şiruri. În faţa fiecărui şir la o distanţă de 5 m se
aşează câte un coş de gunoi. Fiecare elev va aduna din curtea şcolii câte un
ambalaj aruncat sau o cutie goală de lapte, pe care să o arunce în coşul de
gunoi. La comanda start, elevii aleargă spre coşurile de gunoi, aruncă
deşeurile în coş, apoi se întorc în fugă, dând ştafeta următorului elev.
Câştigă echipa care termină mai repede, aruncând toate gunoaiele în coş.
JOC
DIDACTIC:
DE-A
DIVERSITATEA
DESFĂŞURAREA
JOCULUI
Se
poate face un exerciţiu de imaginaţie: fiecare elev să încerce să compună
propoziţii despre diversitate care să înceapă cu o literă din acest cuvânt. De
exemplu:
DIVERSITATE
Dansul florilor,
În lumina amiezii,
Vâltoarea apelor,
Energia vântului,
Răsăritul soarelui,
Susurul pâraielor,
Inocenţa ciocârliei,
Tunetul ploii,
Aceasta este lumea noastră,
Tot ce ne înconjoară,
Este Terra, casa noastră!
JOC
DIDACTIC
,,ÎNFIAZĂ’’
UN COPAC
SCOPUL:
·
Educarea atitudinii ecologice faţă de mediul
înconjurător;
·
Întărirea comportamentelor pozitive de îngrijire a
copacilor;
SARCINA
DIDACTICĂ: participarea la acţiuni de îngrijire şi protejare a
mediului;
REGULI
DE JOC: elevii vor ,,înfia’’ un copac şi vor trebui să îl îngrijească;
ELEMENTE
DE JOC: mânuirea materialelor, mişcarea.
MATERIALE
NECESARE: un copac, creion de desen, hârtie, carneţel, aparat foto.
DESFĂŞURAREA JOCULUI:
Când
ieşiţi la plimbare, invitaţi copiii să ,,înfieze’’ un copac (din parc sau de pe
stradă). Prin acest gest se dezvoltă legătura dintre copii şi mediul
înconjurător. Explicaţi-i că de fapt nimeni nu poate avea un copac al lui
într-un domeniu public, dar că omul se poate ,,împrieteni’’ cu un copac şi
poate să-l îngrijească.
Ce răspunderi ar putea avea cineva care
,,deţine’’ un pom? În primul rând trebuie să cunoască foarte bine copacul. De
aceea cu ajutorul creionului şi al hârtiei desenaţi copacul iarna; sau toamna,
adunaţi frunzele căzute pe jos şi presaţi-le, studiaţi florile şi fructele,
primăvara şi vara.
Când ieşiţi la plimbare, fiecare
copil trebuie să aducă apă într-o sticlă, cu care va uda copacul. Copiii mai
mari pot să facă un calendar al copacului, în care pot nota înălţimea, perioada
când înfloreşte, mirosul pe care îl răspândesc florile, forma fructelor etc.
În final, o dată sau de două ori pe
an faceţi fotografii copilului împreună cu copacul ,,înfiat’’.
Cu
timpul, copacul va deveni un reper important pentru cunoştinţele de botanică
ale copilului.
JOC
DE ROL
,,ÎN
EXCURSIE LA PADURE’’
SCOP:
·
Evaluarea cunoştinţelor despre ocrotirea mediului
înconjurător;
·
Evaluarea unor deprinderi practic-gospodăreşti;
·
Activarea interesului şi a plăcerii pentru învăţarea prin
joc, dezvoltarea
spiritului de
echipă şi de competiţie;
·
Formarea şi dezvoltarea unor comportamente civilizate;
SARCINA
DIDACTICĂ:
REGULI
DE JOC: În drumul prin pădure elevii vor descoperii ,,capcane - surprize’’ şi vor trebui să facă ce li se
cere. –Dacă sarcinile au fost îndeplinite, se vor deplasa mai departe în
adâncul pădurii, până la un alt indiciu. –Echipa ai căror membri greşesc
răspunsurile, este penalizată sau va primi un supliment de ,,muncă’’,iar cea ai
căror membri greşesc ştiu să răspundă corect va înainta mai repede pe traseu,
ajungând prima la ,,Cabana Pădurarului’’.
ELEMENTE
DE JOC: competiţia, situaţiile surpriză, ghicirea, mişcarea, aplauze,
stimulente.
MATERIAL
DIDACTIC: cărţi, buline, o trăistuţă, hârtie, ambalaje ouă Kinder, cuib de păsări
natural, coş de nuiele în care se află alimentele, o carte de imagini despre
ocrotirea naturii, pături, casetofon, pubelă pentru resturi alimentare,
tacâmuri şi veselă unică folosinţă, recompense.
DESFĂŞURAREA JOCULUI:
Prima
echipă va purta în piept buline de culoare roşie, iar a doua echipă buline de
culoare verde. Se dă startul şi, căutând, copiii pornesc spre pădure, pe
cărarea şerpuită dintre copaci. Ei sunt invitaţi să observe vegetaţia unor
copaci, adăposturile unor animale, un muşuroi de furnici, să culeagă floricele,
să asculte susurul unui pârâiaş ce străbate pădurea, să salveze de la înec o
gâză mică ce a căzut în apă, s-o aşeze uşor pe iarba verde şi moale. Copiii sar
apoi peste un pârâiaş, observă cum ,,doctorul pădurii’’ îşi face datoria şi,
deodată, observă cum pe crenguţa unui stejar stă atârnată o trăistuţă. În ea se
descoperă nişte plicuri în care se găsesc bileţele cu anumite sarcini (întrebări la care trebuie să răspundă ):
Echipa 1 : - Cum este solul?
-
Cum este iarba?
-
Cum este aerul?
Echipa 2 : - Cum sunt copacii?
-
Cum sunt păsările?
-
Cum este apa din pârâu?
După ce echipele răspund la întrebări
(vom lua trăistuţa cu noi ), se consemnează răspunsurile, vom vorbi de animale
şi păsările din pădure, cu ce se hrănesc, ce foloase aduc, câteva curiozităţi,
apoi vom continua traseul până la marginea pădurii pe malul Dunării. Aici
într-un cuib de păsărele care a căzut, probabil dintr-un copac înalt descoperim
printr-o mulţime de păsări o mulţime de ouă Kinder (ambalaje). Deschizând
fiecare ou, pe rând, aflăm întrebările:
Echipa 1 : - De ce
mor plantele?
-
Ce s-ar întâmpla dacă n-ar fi pădurea?
-
De ce nu este voie să se defrişeze pădurea?
-
De ce trebuie să păstrăm acest loc curat?
Echipa 2 : - Cum este apa Dunării faţă de a pârâului?
-
Care sunt cauzele? Ce credeţi că se întâmplă cu peştii?
-
Cum este malul Dunării?
-
Care sunt cauzele? Ce se întâmplă cu plantele şi
vieţuitoarele?
Înaintează echipa care ,,s-a descurcat’’
cel mai bine. Pentru că timpul trece, se propune alerge uşor unii după alţii
pentru a ajunge în poieniţa unde îi aşteaptă nişte surprize plăcute. Nu departe
se vede ,,casa pădurarului’’, o căsuţă din lemn cu flori la ferestre. Odată
ajunşi la acest popas, copiii descoperă în mijlocul poieniţei însorite un coş
mare de nuiele. Folosindu-se metoda
descoperirii prin surpriză, din coş se vor scoate bunătăţi cu care copiii se
vor ospăta. În continuare au loc discuţii pe marginea temei ,,Să ocrotim
natura!’’. În acest sens, ei îşi vor aduna masa de la picnic şi îşi vor depune
resturile alimentare (pungi, flacoane de plastic, şerveţele şi vesela de unică
folosinţă ) într-o pubelă aflată în apropiere, pe care scrie ,,Păstraţi
curăţenia!’’.
Li se prezintă aici o carte cu imagini
pregătită anterior, care reprezintă diferite modele de comportamente. Răsfoind
filă cu filă, vor răspunde prin ,,aşa da’’ şi prin ,,aşa nu’’ la întrebarea: ,,
- Cum credeţi că este corect? Şi cum nu ?’’
Echipa 1 : - imaginea reprezintă o fetiţă care udă florile
cu stropitoarea;
-
oameni care taie şi defrişează copacii;
-
un grup de oameni care montează o cantină pentru păsărele
într-un copac;
-
un grup de copii care aruncă pe apă flacoane de plastic.
Echipa 2 : - un
medic veterinar care pansează lăbuţa unui căţel;
-
un grup de oameni care plantează pomi şi răsădesc flori;
-
un cetăţean care aruncă hârtia jos;
-
o fetiţă care omoară gâzele şi calcă în picioare florile.
Se vor consemna răspunsurile după care
se totalizează punctele. Echipa câştigătoare va primii cărţi drept premiu.
JOC
DIDACTIC
CEVA………….
DESFĂŞURAREA
JOCULUI
În timpul unei plimbări, conducătorul jocului
distribuie fiecărei echipe o foaie de hârtie pe care sunt notate următoarele
întrebări:
Poţi
să-mi arăţi:
-
Ceva înalt şi drept?
-
Ceva încovoiat?
-
Ceva strălucitor?
-
Ceva rotund?
-
Ceva ascuţit?
-
Ceva verde cu galben?
-
Ceva făcut de mâna omului?
-
Ceva ce nu-şi găseşte locul în natură?
-
Ceva important pentru echilibrul naturii?
Grupul
se opreşte pentru 5 minute într-o anumită zonă şi notează răspunsurile, care se
citesc apoi cu voce tare.
EDUCATOARE:
COLAC ANA – MARIA
GRADINITA CU
PROGRAM PRELUNGIT NR. 1
CORABIA, JUDETUL
OLT
FELCITARI PENTRU MATERIAL!FOARTE INSPIRAT SI UTIL.MULTUMIM
RăspundețiȘtergereJocuri interesante pentru copii,mulțumesc!
RăspundețiȘtergere