luni, 2 iunie 2014

jocuri cu caracter transdisciplinar

Ce crezi că face?”
Scop: - dezvoltarea capacităţii de a recunoaşte semnele exterioare ale diferitelor emoţii.
-                  dezvoltarea creativităţii în vorbire;
-         dezvoltarea deprinderilor artistico-plastice şi realizarea unei compoziţii originale.

Obiective operaţionale:
 1.  Să identifice stări sufleteşti şi acţiuni sugerate de mimica feţei sau poziţia corpului;
2. Să interpreteze stările sufleteşti sau acţiunile simbolizate de imaginile prezentate;
3. Să creeze o compoziţie plastică pornind de la imaginea unui obiect.

Sarcina didactică:  - recunoaşterea stărilor sufleteşti de pe chipurile desenate sau acţiunile sugerate prin poziţia corpului unor siluete.
-                  crearea unor scurte poveşti care să motiveze stările sufleteşti sau acţiunile făcute;
-                  realizarea unui tablou în care să se integreze corespunzător un element dat de învăţătoare.
-                   
Reguli de joc: copii precizează stările sufleteşti sau acţiunile personajelor prezentate. Lucrările cel mai bine realizate vor fi expuse în sala de clasă.

Material didactic:
Chipuri de copii care sugerează diferite emoţii (râs, plâns, mirare, teamă) , siluete de copii sugerând acţiuni (mers, alergare, joc cu mingea). Coli de desen  pe care apar 1-2 elemente desenate (lipite); un ghiveci cu flori, un căţel, un copac, un creion, carioca, un panou pentru afişaj.

                           Desfăşurarea activităţii:
Copiilor le este prezentat un panou pe care se afişează, pe rând, imagini cu copii a căror mimică sugerează diferite stări sufleteşti. Învăţătoarea îi întreabă pe copii: “ce crezi că face?” copii denumesc starea sufletească, apoi o mimează cu toţii. Învăţătoarea îi stimulează pe copii să descopere ce ar putea determina apariţia acelei stări.
Ex. Copilul râde. El este bucuros pentru că va primi jucăria pe care şi-a dorit-o. prin întrebări sau sugestii se va stimula imaginaţia copiilor pentru a crea poveşti noi, cât mai bogate în conţinut. Sunt prezentate siluete de copii care sugerează efectuarea unor acţiuni. Copiii deduc din poziţia corpului ce acţiune se desfăşoară şi o exprimă în propoziţii, răspunzând la aceeaşi întrebare. Copilul se joaca cu mingea. Copilul aleargă.
Pentru dezvoltarea imaginaţiei se poate interveni cu întrebări : “unde se poate juca copilul cu mingea?” “ce jocuri cu mingea cunoşti?” Cum te joci tu cu mingea?”
În ultima parte a jocului copiii primesc câte o foaie de desen pe care apare un singur element. Copiii vor alcătui o compoziţie din imaginaţie în care să integreze şi elementul existent.

 

“Cine ştie mai multe”

Scop:
·       consolidarea cunoştinţelor legate de anotimpul iarna şi de evenimentele religioase din aceasta perioadă.
·      Verificarea cunoştinţelor de numeraţie;
·      Dezvoltarea capacitaţii de a executa corect şi de a îmbina creativ elemente grafice învăţate pentru a decora o suprafaţă dată.

Obiective operaţionale:
1.     Să răspundă corect la întrebările legate de anotimpul iarna;
2.     Să numere în limitele 1-10 ;
3.     Să raporteze corect numărul la cantitate şi cantitatea la număr;
4.     Să rezolve corect probleme simple de adunare şi scădere cu o unitate;
5.     Să decoreze desenele date pe fişă, îmbinând creativ elementele grafice învăţate.

Sarcina didactica: - asocierea cantitate-număr-cifră şi rezolvarea corecta a problemelor expuse de educatoare;

-         precizarea unor fenomene şi acţiuni specifice anotimpului iarna;
Regulile jocului: clasa se va împărţi în două grupe egale ca nivel
Răspunsurile sunt date de către un copil desemnat conducător de fiecare echipă;

Material didactic: siluetele unor oameni de zăpada: cifre de la 1-10, semnele “+”, “-“, “=”; jetoane cu buline ; mulţimi diferite pentru probleme ilustrate.



              Desfăşurarea jocului:
      Pe panou sunt 5 oameni de zăpada numerotaţi de la 1-5 si care au scrise pe spate două întrebări, câte una pentru fiecare echipă. Pe rând, fiecare echipă va alege un număr corespunzător unui om de zăpada, va afla întrebarea şi va răspunde la ea. Răspunsurile corecte sunt punctate la panou. Conţinutul întrebărilor se referă la anotimpul iarna şi la cele două evenimente religioase din acest anotimp: 6 şi 25 decembrie. Pentru fiecare întrebare echipa îşi desemnează un reprezentant care va răspunde.
În partea a doua pornind de la cei doi oameni de zăpada se vor verifica câteva cunoştinţe matematice legate de şirul numerelor naturale, raportarea cantităţii la număr şi a numărului la cantitate.
EX: “ridicaţi jetonul pe care sunt tot atâtea buline cât arată cifra scrisă pe omul de zăpadă pe care vi-l arăt”, sau “arătaţi omul de zăpadă pe care este scrisă cifra corespunzătoare numărului de obiecte desenate pe jetonul meu”. Rezolvarea de probleme ilustrate de adunare şi scădere, se face individual, iar cel care va termina primul problema va rezolva la panou. În ultima parte elevii vor primi planşe cu crenguţe de brad pe care trebuie desenate acele şi decoraţi clopoţeii sau globurile.

      Instit. Şofron Carmen



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu