luni, 2 iunie 2014

Exerciţii de antrenare în activităţi

Hărţile

Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de dificultate: Uşor
Sarcini pentru grup: pentru fiecare
Rezultate aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege ceva
Descriere: Liderul grupului merge pe podea şi „desenează” o hartă a României, harta Europei sau a lumii, sau orice alt loc relevant pentu grup, şcoală ,curtea şcolii etc.) Apoi, acesta cere elevilor să aleagă: locul unde s- a născut fiecare, unde s- a distrat ultima dată, sau unde nu s- a simţit deloc bine, unde este cel mai rău loc pe hartă, unde este cel mai bun loc de pe hartă, locul pe care ar dori să- l viziteze, unde s- a întâmplat ceva interesant.
Dacă grupul este unitar, fiecare poate auzi ce spun ceilalţi; dacă nu, ar trebui să facă dezvăluirile lor în grupuri mici. Dacă profesorul vrea să sublinieze lucruri valoroase, întrebările ar trebui să vizeze valoarea, de exemplu: Alege un loc unde ai văzut ultima dată  că ceva rău a avut loc etc.



Scaunul gol

Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de dificultate: Uşor
Sarcini pentru grup: pentru fiecare
Rezultate aşteptate: să antreneze grupul în a lucra cu amintiri şi trăiri dificile, să se cunoască reciproc
Descriere: Grupul stă în cerc. În mijlocul grupului e un scaun gol. Liderul spune, de exemplu: „Acest scaun este cineva căruia trebuie să- i spui ceva ce nu i- ai spus.” Liderul le cere jucătorilor să meargă în jurul scaunului şi să se gândească cine poate fi acea persoană. Apoi ei se aşază şi unul câte unul dezvăluie gândul persoanei respective. Acest lucru nu e obligatoriu de făcut; jucătorii pot spune asta şi în mintea lor.
Dacă toţi cei din grup tac, aceasta indică că nu există destulă siguranţă în interiorul grupului pentru a împărtăşi aceste sentimente şi gânduri şi acest fapt  trebuie acceptat ca atare. În schimb, discuţiile pot viza relaţiile şi dificultăţile în relaţionare, cum să depăşească dificultăţile şi cum să se rezolve problemele.



Da- Nu

Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de dificultate: Uşor
Sarcini pentru grup: pentru fiecare
Rezultate aşteptate: să antreneze grupul în a lucra cu subiecte legate de violenţă, să exprime o opinie puternică fără să trateze subiectul real, să se cunoască reciproc
Descriere: Liderul le cere membrilor grupului să se plimbe în jurul cercului şi să se gândească la ceva pe care ei îl susţin cu siguranţă. Când întâlnesc pe cineva, ei trebuie să spună „Da”, iar celălalt să spună „Nu”, ei continuă să spună asta mai tare şi mai tare, chiar pot ţipa la final şi să susţină „Da” şi „Nu” cu toată fiinţa lor.
Când au făcut acest lucru destul timp, ei schimbă perechile până când liderul opreşte jocul.



Urmaţi- l pe liderul glumei

Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de dificultate: Uşor
Sarcini pentru grup: pentru fiecare
Rezultate aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege ce reprezintă ruşinea şi jena, să se cunoască reciproc
Descriere: Jucătorii formează un şir şi- l urmează pe lider facând aceleaşi lucruri ca el. Liderul iese pe stradă, printre oameni, şi face lucruri caraghioase pe care ceilalţi trebuie să le imite.. Este mai uşor de făcut aceasta dacă nimeni nu îi cunoaşte pe cei de afară. Câteodată este de- ajuns ca tinerii să se vadă, pentru a face lucruri caraghioase.
După exerciţiu este important să se discute ceea ce au simţit/ trăit.



Zarurile cu sentimente


Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de dificultate: E nevoie de un grup de încredere şi unitar
Sarcini pentru grup: pentru fiecare
Rezultate aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege emoţiile şi sentimentele, să se cunoască reciproc
Descriere: Oamenii sunt în grupuri mici, şezând pe podea, în cerc. Fiecare grup are un zar şi un cartonaş pe care sunt scrise 6 emoţii, fiecare număr reprezentând diferite stări.
1= Ură, 2= Supărare, 3= Teamă, 4= Plăcere, 5=Iubire, 6= Surpriza.
Fiecare dintre ei aruncă zarul şi, în funcţie de număr, le spune celorlalţi când a trăit ultima dată acel sentiment. Varianta mai simplă cere doar să mimeze trăirea acelui sentiment, iar ceilalţi să ghicească.



Numerele cu sentimente

Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de dificultate: Uşor
Sarcini pentru grup: pentru fiecare
Rezultate aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege stările proprii, să se cunoască reciproc
Descriere: Liderul le cere membrilor să exprime ceea ce simt prin numere. Numărul 1 este depresia, iar 10 este energia. Prin număr ei pot descrie ceea ce simt.



Poala comună

Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de dificultate: Uşor
Sarcini pentru grup: pentru fiecare
Rezultate aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege stările proprii, să se cunoască reciproc
Descriere: Jucătorii stau în cerc pe scaune; e cu un scaun mai puţin de cât numărul lor. Unul stă în mijloc, dând sfaturi, spre exemplu: !Toţi cei care au părul lung să se mute ca să stea cu 5 scaune mai în faţă”. Dacă cineva stă pe acel scaun, aceştia trebuie să stea pe genunchii persoanei respective, care ocupă scaunul. Când jocul avansează, vor fi multe persoane care stau pe genunchii celorlalţi.



O femeie incredibil de frumoasă

Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de dificultate: Uşor
Sarcini pentru grup: pentru fiecare
Rezultate aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege valorile, să se cunoască reciproc
Descriere: Liderul desenează următoarea imagine:
D         C

A         B
Conducătorul jocului explică imaginea: „A, femeia incredibil de frumoasă, este îndrăgostită de C, aflat pe malul celălalt al râului. C nu o iubeşte. D o iubeşte pe A, dar A nu- l iubeşte pe D. Ar vrea să meargă să- l întâlnească pe C, dar ea poate trece râul numai dacă navigatorul B o duce pe ea acolo. B spune că  e în regulă, dar A trebuie să se dezbrace în timpul călătoriei.
A acceptat, deoarece îl iubeşte pe C şi vrea să meargă de cealaltă parte a râului să- l întâlnească. Cân A ajunge la C, el oprimeşte frumos, dar nu pentru că o iubeşte, ci pentru că ea este incredibil de frumoasă, iar C decide să petreacă o săptămână distractivă cu ea. În acest timp, A îşi dă seama că C nu o iubeşte şi, dezamăgită, A decide să se întoarcă la D. Când D aude că A a petrecut o săptămână cu C, făcând şi sex cu acesta, D nu mai vrea să o primescă pe A deloc.
Membrilor grupului li se cere să pună persoanele în ordine valorică. Cine e mai important pentru ei, cine urmează şi cine e ultimul. La început, raţionamente individuale, apoi discuţii în perechi şi în cele din urmă, discuţii de grup.


Oglinda

Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de dificultate: Uşor
Sarcini pentru grup: pentru fiecare
Rezultate aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege chestiunile legate de corpul uman, să se cunoască reciproc
Descriere: Exerciţiul este realizat în perechi. Acestea îşi arată reciproc, folosind pantomima, ce fac ei de obicei dimineaţa în faţa oglinzii.



Cuvântul secret

Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de dificultate: Uşor
Sarcini pentru grup: pentru fiecare
Rezultate aşteptate: să- şi împărtăşească lucruri importante, pe care oamenii le apreciază, să se cunoască reciproc
Descriere: Pe pode sunt câteva cartonaşe cu literele alfabetului, mai multe din fiecare. Membrii grupului iau fiecare câteva cartonaşe cu care creează un cod secret al lucrului sau persoanei care este important pentru ei. De exemplu: Primele litere ale numelui prietenei etc.

După aceea, fiecare îi poate spune persoanei că ştie codul secret.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu