Hărţile
Categorie: Exerciţii
de antrenare în activităţi
Nivel de dificultate: Uşor
Sarcini pentru grup: pentru fiecare
Rezultate aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege ceva
Descriere: Liderul grupului merge pe podea şi „desenează” o hartă a României, harta
Europei sau a lumii, sau orice alt loc relevant pentu grup, şcoală ,curtea
şcolii etc.) Apoi, acesta cere elevilor să aleagă: locul unde s- a născut
fiecare, unde s- a distrat ultima dată, sau unde nu s- a simţit deloc bine,
unde este cel mai rău loc pe hartă, unde este cel mai bun loc de pe hartă,
locul pe care ar dori să- l viziteze, unde s- a întâmplat ceva interesant.
Dacă grupul este unitar,
fiecare poate auzi ce spun ceilalţi; dacă nu, ar trebui să facă dezvăluirile
lor în grupuri mici. Dacă profesorul vrea să sublinieze lucruri valoroase,
întrebările ar trebui să vizeze valoarea, de exemplu: Alege un loc unde ai
văzut ultima dată că ceva rău a avut loc
etc.
Scaunul
gol
Categorie: Exerciţii
de antrenare în activităţi
Nivel de dificultate: Uşor
Sarcini pentru grup: pentru fiecare
Rezultate aşteptate: să antreneze grupul în a lucra cu amintiri şi
trăiri dificile, să se cunoască reciproc
Descriere: Grupul stă în cerc. În mijlocul grupului e un scaun gol. Liderul spune, de
exemplu: „Acest scaun este cineva căruia trebuie să- i spui ceva ce nu i- ai
spus.” Liderul le cere jucătorilor să meargă în jurul scaunului şi să se
gândească cine poate fi acea persoană. Apoi ei se aşază şi unul câte unul
dezvăluie gândul persoanei respective. Acest lucru nu e obligatoriu de făcut;
jucătorii pot spune asta şi în mintea lor.
Dacă toţi cei din grup
tac, aceasta indică că nu există destulă siguranţă în interiorul grupului
pentru a împărtăşi aceste sentimente şi gânduri şi acest fapt trebuie acceptat ca atare. În schimb,
discuţiile pot viza relaţiile şi dificultăţile în relaţionare, cum să
depăşească dificultăţile şi cum să se rezolve problemele.
Da- Nu
Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de
dificultate: Uşor
Sarcini pentru grup:
pentru fiecare
Rezultate
aşteptate: să antreneze grupul în a lucra cu subiecte legate de violenţă, să
exprime o opinie puternică fără să trateze subiectul real, să se cunoască
reciproc
Descriere: Liderul le
cere membrilor grupului să se plimbe în jurul cercului şi să se gândească la
ceva pe care ei îl susţin cu siguranţă. Când întâlnesc pe cineva, ei trebuie să
spună „Da”, iar celălalt să spună „Nu”, ei continuă să spună asta mai tare şi
mai tare, chiar pot ţipa la final şi să susţină „Da” şi „Nu” cu toată fiinţa
lor.
Când au făcut acest lucru
destul timp, ei schimbă perechile până când liderul opreşte jocul.
Urmaţi-
l pe liderul glumei
Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de
dificultate: Uşor
Sarcini pentru
grup: pentru fiecare
Rezultate
aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege ce reprezintă ruşinea şi jena, să
se cunoască reciproc
Descriere: Jucătorii
formează un şir şi- l urmează pe lider facând aceleaşi lucruri ca el. Liderul
iese pe stradă, printre oameni, şi face lucruri caraghioase pe care ceilalţi
trebuie să le imite.. Este mai uşor de făcut aceasta dacă nimeni nu îi cunoaşte
pe cei de afară. Câteodată este de- ajuns ca tinerii să se vadă, pentru a face
lucruri caraghioase.
După exerciţiu este
important să se discute ceea ce au simţit/ trăit.
Zarurile cu sentimente
Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de
dificultate: E nevoie de un grup de încredere şi unitar
Sarcini pentru
grup: pentru fiecare
Rezultate
aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege emoţiile şi sentimentele, să se
cunoască reciproc
Descriere: Oamenii sunt
în grupuri mici, şezând pe podea, în cerc. Fiecare grup are un zar şi un
cartonaş pe care sunt scrise 6 emoţii, fiecare număr reprezentând diferite
stări.
1= Ură, 2= Supărare, 3=
Teamă, 4= Plăcere, 5=Iubire, 6= Surpriza.
Fiecare dintre ei aruncă
zarul şi, în funcţie de număr, le spune celorlalţi când a trăit ultima dată
acel sentiment. Varianta mai simplă cere doar să mimeze trăirea acelui
sentiment, iar ceilalţi să ghicească.
Numerele cu sentimente
Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de
dificultate: Uşor
Sarcini pentru
grup: pentru fiecare
Rezultate
aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege stările proprii, să se cunoască
reciproc
Descriere: Liderul le
cere membrilor să exprime ceea ce simt prin numere. Numărul 1 este depresia,
iar 10 este energia. Prin număr ei pot descrie ceea ce simt.
Poala comună
Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de
dificultate: Uşor
Sarcini pentru
grup: pentru fiecare
Rezultate
aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege stările proprii, să se cunoască
reciproc
Descriere: Jucătorii stau
în cerc pe scaune; e cu un scaun mai puţin de cât numărul lor. Unul stă în
mijloc, dând sfaturi, spre exemplu: !Toţi cei care au părul lung să se mute ca
să stea cu 5 scaune mai în faţă”. Dacă cineva stă pe acel scaun, aceştia
trebuie să stea pe genunchii persoanei respective, care ocupă scaunul. Când
jocul avansează, vor fi multe persoane care stau pe genunchii celorlalţi.
O femeie
incredibil de frumoasă
Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de
dificultate: Uşor
Sarcini pentru
grup: pentru fiecare
Rezultate
aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege valorile, să se cunoască reciproc
Descriere: Liderul
desenează următoarea imagine:
D C
A B
Conducătorul jocului
explică imaginea: „A, femeia incredibil de frumoasă, este îndrăgostită de C,
aflat pe malul celălalt al râului. C nu o iubeşte. D o iubeşte pe A, dar A nu-
l iubeşte pe D. Ar vrea să meargă să- l întâlnească pe C, dar ea poate trece
râul numai dacă navigatorul B o duce pe ea acolo. B spune că e în regulă, dar A trebuie să se dezbrace în
timpul călătoriei.
A acceptat, deoarece îl
iubeşte pe C şi vrea să meargă de cealaltă parte a râului să- l întâlnească. Cân
A ajunge la C, el oprimeşte frumos, dar nu pentru că o iubeşte, ci pentru că ea
este incredibil de frumoasă, iar C decide să petreacă o săptămână distractivă
cu ea. În acest timp, A îşi dă seama că C nu o iubeşte şi, dezamăgită, A decide
să se întoarcă la D. Când D aude că A a petrecut o săptămână cu C, făcând şi
sex cu acesta, D nu mai vrea să o primescă pe A deloc.
Membrilor grupului li se
cere să pună persoanele în ordine valorică. Cine e mai important pentru ei,
cine urmează şi cine e ultimul. La început, raţionamente individuale, apoi
discuţii în perechi şi în cele din urmă, discuţii de grup.
Oglinda
Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de
dificultate: Uşor
Sarcini pentru
grup: pentru fiecare
Rezultate
aşteptate: să antreneze grupul în a înţelege chestiunile legate de corpul uman,
să se cunoască reciproc
Descriere: Exerciţiul
este realizat în perechi. Acestea îşi arată reciproc, folosind pantomima, ce
fac ei de obicei dimineaţa în faţa oglinzii.
Cuvântul
secret
Categorie: Exerciţii de antrenare în activităţi
Nivel de
dificultate: Uşor
Sarcini pentru
grup: pentru fiecare
Rezultate
aşteptate: să- şi împărtăşească lucruri importante, pe care oamenii le
apreciază, să se cunoască reciproc
Descriere: Pe pode sunt
câteva cartonaşe cu literele alfabetului, mai multe din fiecare. Membrii
grupului iau fiecare câteva cartonaşe cu care creează un cod secret al lucrului
sau persoanei care este important pentru ei. De exemplu: Primele litere ale
numelui prietenei etc.
După aceea, fiecare îi
poate spune persoanei că ştie codul secret.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu