JOCURI
PENTRU ACTIVITĂŢI MATEMATICE
JOCURI
PENTRU STIMULARE COGNITIVĂ
Jocul
„Care este culoarea ta?”
Scopul:
recunoaşterea şi numirea corectă a culorilor.
Obiective operaţionale : să identifice şi să
denumească culorile: roşu, alb, galben, albastru,verde, portocaliu, violet.
Resurse didactice: globuri decupate din hârtie
glasată în culorile învăţate, plicuri cu globuri decupate, un brad.
Desfăşurarea jocului: Cadrul didactic va ridica
un glob din hârtie, ca să fie văzut de toţi copiii. Este numit un copil să
răspundă ce culoare are globul. Se va proceda la fel cu toate globurile de
hârtie. Apoi li se cere copiilor să ridice şi ei globurile care au aceeaşi
culoare ca al globului ridicat de pro- punător. Se va numi un elev care alege
din globurile lui, unul la fel cu al propunătorului, motivând de ce l-a ales,
(este la fel).În cea de-a doua modalitate, cadrul didactic va spune doar
culoarea (roşie) fără să arate un glob. Copiii care au globuri cu această
culoare (roşie) le vor ridica. Copilul numit va spune,motiva,de ce a ridicat
globul de culoare roşie: „Eu am ridicat globul roşu pentru că aţi spus roşu”.În
încheierea jocului, copiii împreună cu conducătorul jocului vor împodobi un brad.
În timpul acesta copiii vor spune ce culoare pun în brad, propunătorul va avea
grijă ca toate glo- burile să fie plasate după culoare. Va agăţa el mai întâi
un glob, copiii care au globuri de aceeaşi culoare, le vor pune în brad. După
ce bradul este împodobit, copiii fac o horă în jurul lui,cântând sau spunând
versurile:
„Bradul
îl împodobim
Cu
globuri frumoase,
Unul,
doi, prindeţi-vă şi voi
Ne sucim, ne învârtim
Şi
deloc nu obosim
Bradul
îl împodobim”.
Jocul
„Baloane colorate”
Scopul: consolidarea reprezentărilor
cromatice.
Obiective operaţionale: să grupeze baloanele şi
sforile după criteriul culoare.
Resurse didactice: baloane (albastre, roşii,
verzi, galbene), sfori în aceleaşi culori.
Desfăşurarea jocului: Cadrul didactic aranjează
baloanele, într-un colţ al clasei,
legate laolaltă ca la vânzătorii de baloane făcând următoarea observaţie: „Sunt
oare toate la fel baloanele?”; „Unele sunt identice şi altele deosebite”.După
ce propunătorul distribuie câte un balon fiecărui copil, cere copiilor să pună
în acelaşi loc, împreună toate baloanele care sunt de aceeaşi culoare. Copiii
sunt ajutaţi să constate că s-au obţinut patru grupuri de baloane fiecare de
una şi aceeaşi culoare.Propunătorul atrage atenţia că sforile sunt asortate cu
baloanele. Fiecare copil este îndemnat să caute sfoara care corespunde
balonului său şi apoi s-o înnoade. După ce au fost astfel constituite cele 4
grupuri de baloane, se indică numele culorii fiecărui grup de baloane.
Acestgrup este albastru, acela roşu, celălalt este verde, etc., iar sforile
acestui grup sunt şi ele albastre, roşii etc. Jocul poate fi complicat şi cu
alte sarcini. Propunătorul cere copiilor să aşeze lângă grupul baloanelor
albastre, roşii, etc. obiecte, jucării care au culoarea respectivă.Într-o altă
oră copiii desenează şi pictează baloane, caută culoarea albastră pentru
baloane albastre, culoarea galbenă pentru baloane galbene etc. Baloanele
colorate se decupează. Se distribuie apoi fiecărui copil câte o foaie pe care
au fost desenate numai sforile colorate. Copiii vor ataşa sforii baloane de
culoare corespunzătoare, vor lipi baloanele.
Jocul „Găseşte-mi frăţiorii!”
Scopul: denumirea şi
identificarea figurilor geometrice.
Obiective operaţionale: să aleagă, să grupeze
piesele din trusa cu forme geometrice
după criteriul formă.
Resurse didactice: truse cu forme geometrice
pentru elevi şi profesori
Desfăşurarea
jocului: La început elevii vor denumi figurile geometrice prezentate de
propunător, apoi vor arăta figurile geometrice cerute .Cadrul didactic va lua o
figură geometrică din trusa sa şi va cere elevilor să o denumească şi să-i
găsească „frăţiorii”, să aleagă din trusa lor figurile geometrice care au
aceeaşi formă ca a lui. Dacă figura geometrică prezentată va fi un pătrat,
atunci elevii vor alege toate pătratele din trusa lor, indiferent de culoare şi
mărime. După fiecare grupare piesele vor fi puse înapoi în trusă. Jocul se
poate juca şi sub formă de competiţie, câştigător este jucătorul care în cel
mai scurt timp găseşte toţi „frăţiorii”. De asemenea jocul se poate complica
cerând elevilor să grupeze figurile geometrice utilizând pe lângă criteriul
formă şi criteriul culoare.
Jocul
„Turnul cuburilor”
Scopul: dezvoltarea acuităţii
senzoriale şi a memoriei, folosirea corespunzătoare a termenilor:„mare”, „mai
mare”, „potrivit”, „nepotrivit”, „sus”, „jos”, „dreapta”, „stânga”.
Obiective operaţionale: să ordoneze cuburile după
mărime respectând şi colorile.
Resurse didactice: 5 cuburi din carton de
mărimi diferite – cu suprafeŃele 9, 16, 25, 36, 49 cmîmbinate prin lipire,
suprafeŃele fiind diferit colorate (roşu, alb, negru, galben, albastru,
verde).Ordinea culorilor este aceeaşi la cele 5 cuburi.
Desfăşurarea jocului: La desfăşurarea jocului
participă 2-3 copii, fiecare având material individual. Jocul se des-făşoară
sub formă de întrecere. Se dau copiilor următoarele sarcini:- Să aşeze cuburile
în ordinea crescătoare sau descrescătoare mărimii, respectând şi culorile.De
exemplu, sus să fie toate albastre sau în faŃă să fie toate suprafeŃele
galbene.- Se pune în faŃa copiilor un cub,ei trebuie să ghicească ce culoare
este ascunsă (deoarece sevăd numai 5 suprafeŃe). La început copilul se poate
ajuta de un al doilea cub (pentru compara-Ńie), dar mai târziu, va rezolva
sarcina numai pe bază de memorie.Se pot folosi nouă cuburi din carton de
aceeaşi mărime, la care, de asemenea, ordineaculorilor este aceeaşi, dar unele
suprafeŃe sunt împărŃite în diferite figuri geometrice colorateîn diferite
culori, încât copiii pot combina alcătuind diferite modele decorative (mozaic).
Jocul
„Cine ştie să numere mai departe?”
Scopul: învăţarea numeraţiei.
Obiective operaţionale: să numere oral înainte şi
înapoi până la 100, să numere din 10 în 10.
Desfăşurarea jocului: Participă toţi elevii
clasei sau echipe, iar cei care vor greşi la preluat sau la numărare vor trebui
să stea în picioare, până ce, dacă vor fi atenţi, vor corecta greşeala altor
colegi. Se stabileşte de către propunător până la ce număr se va număra şi cum:
„înainte”, „înapoi”, din 2 în 2,din 10 în 10 etc.Primul elev începe
numărătoarea până este oprit de cadrul didactic (printr-o bătaie din palme sau
„Stop”). Elevul se opreşte, se aşează (dacă n-a greşit), iar următorul continuă
ş. a. m.d.Se poate relua numeraţia. Se declară echipa câştigătoare aceea care
are mai puţini copii în picioare.
Jocul
„Cine urcă scara mai repede?”
Scopul:
fixarea şi aprofundarea operaţilor de adunare şi scădere.
Obiective operaţionale: să rezolve corect şi rapid
exerciţii de adunare şi scădere.
Resurse didactice: o scară dublă
desenată pe tablă, pe fiecare treaptă sunt scrise exerciţii de adunare sau
scădere cu acelaşi grad de dificultate la acelaşi nivel al scării, un steguleţ
aşezat învârful scării, cretă, caiete, creioane.
Desfăşurarea jocului: Acest joc se desfăşoară sub
formă de concurs. Clasa este împărţită în două grupe echilibrate din punct de
vedere al potenţialului intelectual.Din fiecare grupă va pleca, la semnalul de
începere, câte un elev să rezolve exerciţiile de pe prima treaptă. Imediat ce a
terminat de rezolvat exerciţiul va pleca următorul coleg de echipă să rezolve
exerciţiul scris pe treapta a doua. Continuă următorul coleg de echipă să
rezolve următorul exerciţiu şi tot aşa până se termină toate exerciţiile grupei
sale. Elevii care nu sunt la tablă rezolvă în caiet exerciţiile repartizate
grupei sale.În momentul în care o grupă a rezolvat la tablă toate exerciţiile,
propunătorul spune „Stop”,chiar dacă cealaltă grupă mai are de rezolvat exerciţii.
Se va verifica corectitudinea exerciţiilor rezolvate, împreună cu clasa. Grupa
care are cele mai multe exerciţii rezolvate corect este declarată câştigătoare
şi primeşte steguleţul din vârful scării.
Foarte interesante jocurile, felicitari!!! :)
RăspundețiȘtergere