duminică, 11 mai 2014

ACTIVITĂŢI MATEMATICE (preşcolari)


JOCURI PENTRU ACTIVITĂŢI MATEMATICE

JOCURI PENTRU STIMULARE COGNITIVĂ
Jocul „Care este culoarea ta?”
 Scopul: recunoaşterea şi numirea corectă a culorilor.
Obiective operaţionale : să identifice şi să denumească culorile: roşu, alb, galben, albastru,verde, portocaliu, violet.
Resurse didactice: globuri decupate din hârtie glasată în culorile învăţate, plicuri cu globuri decupate, un brad.
Desfăşurarea jocului: Cadrul didactic va ridica un glob din hârtie, ca să fie văzut de toţi copiii. Este numit un copil să răspundă ce culoare are globul. Se va proceda la fel cu toate globurile de hârtie. Apoi li se cere copiilor să ridice şi ei globurile care au aceeaşi culoare ca al globului ridicat de pro- punător. Se va numi un elev care alege din globurile lui, unul la fel cu al propunătorului, motivând de ce l-a ales, (este la fel).În cea de-a doua modalitate, cadrul didactic va spune doar culoarea (roşie) fără să arate un glob. Copiii care au globuri cu această culoare (roşie) le vor ridica. Copilul numit va spune,motiva,de ce a ridicat globul de culoare roşie: „Eu am ridicat globul roşu pentru că aţi spus roşu”.În încheierea jocului, copiii împreună cu conducătorul jocului vor împodobi un brad. În timpul acesta copiii vor spune ce culoare pun în brad, propunătorul va avea grijă ca toate glo- burile să fie plasate după culoare. Va agăţa el mai întâi un glob, copiii care au globuri de aceeaşi culoare, le vor pune în brad. După ce bradul este împodobit, copiii fac o horă în jurul lui,cântând sau spunând versurile:
„Bradul îl împodobim
Cu globuri frumoase,
Unul, doi, prindeţi-vă şi voi
 Ne sucim, ne învârtim
Şi deloc nu obosim
Bradul îl împodobim”.
Jocul „Baloane colorate”
Scopul: consolidarea reprezentărilor cromatice.
Obiective operaţionale: să grupeze baloanele şi sforile după criteriul culoare.
Resurse didactice: baloane (albastre, roşii, verzi, galbene), sfori în aceleaşi culori.
Desfăşurarea jocului: Cadrul didactic aranjează baloanele, într-un colţ  al clasei, legate laolaltă ca la vânzătorii de baloane făcând următoarea observaţie: „Sunt oare toate la fel baloanele?”; „Unele sunt identice şi altele deosebite”.După ce propunătorul distribuie câte un balon fiecărui copil, cere copiilor să pună în acelaşi loc, împreună toate baloanele care sunt de aceeaşi culoare. Copiii sunt ajutaţi să constate că s-au obţinut patru grupuri de baloane fiecare de una şi aceeaşi culoare.Propunătorul atrage atenţia că sforile sunt asortate cu baloanele. Fiecare copil este îndemnat să caute sfoara care corespunde balonului său şi apoi s-o înnoade. După ce au fost astfel constituite cele 4 grupuri de baloane, se indică numele culorii fiecărui grup de baloane. Acestgrup este albastru, acela roşu, celălalt este verde, etc., iar sforile acestui grup sunt şi ele albastre, roşii etc. Jocul poate fi complicat şi cu alte sarcini. Propunătorul cere copiilor să aşeze lângă grupul baloanelor albastre, roşii, etc. obiecte, jucării care au culoarea respectivă.Într-o altă oră copiii desenează şi pictează baloane, caută culoarea albastră pentru baloane albastre, culoarea galbenă pentru baloane galbene etc. Baloanele colorate se decupează. Se distribuie apoi fiecărui copil câte o foaie pe care au fost desenate numai sforile colorate. Copiii vor ataşa sforii baloane de culoare corespunzătoare, vor lipi baloanele.

Jocul  „Găseşte-mi frăţiorii!”
Scopul: denumirea şi identificarea figurilor geometrice.
Obiective operaţionale: să aleagă, să grupeze piesele din trusa  cu forme geometrice după criteriul formă.
 Resurse didactice: truse cu forme geometrice pentru elevi şi profesori
Desfăşurarea jocului: La început elevii vor denumi figurile geometrice prezentate de propunător, apoi vor arăta figurile geometrice cerute .Cadrul didactic va lua o figură geometrică din trusa sa şi va cere elevilor să o denumească şi să-i găsească „frăţiorii”, să aleagă din trusa lor figurile geometrice care au aceeaşi formă ca a lui. Dacă figura geometrică prezentată va fi un pătrat, atunci elevii vor alege toate pătratele din trusa lor, indiferent de culoare şi mărime. După fiecare grupare piesele vor fi puse înapoi în trusă. Jocul se poate juca şi sub formă de competiţie, câştigător este jucătorul care în cel mai scurt timp găseşte toţi „frăţiorii”. De asemenea jocul se poate complica cerând elevilor să grupeze figurile geometrice utilizând pe lângă criteriul formă şi criteriul culoare.


Jocul „Turnul cuburilor”
Scopul: dezvoltarea acuităţii senzoriale şi a memoriei, folosirea corespunzătoare a termenilor:„mare”, „mai mare”, „potrivit”, „nepotrivit”, „sus”, „jos”, „dreapta”, „stânga”.
Obiective operaţionale: să ordoneze cuburile după mărime respectând şi colorile.
Resurse didactice: 5 cuburi din carton de mărimi diferite – cu suprafeŃele 9, 16, 25, 36, 49 cmîmbinate prin lipire, suprafeŃele fiind diferit colorate (roşu, alb, negru, galben, albastru, verde).Ordinea culorilor este aceeaşi la cele 5 cuburi.
Desfăşurarea jocului: La desfăşurarea jocului participă 2-3 copii, fiecare având material individual. Jocul se des-făşoară sub formă de întrecere. Se dau copiilor următoarele sarcini:- Să aşeze cuburile în ordinea crescătoare sau descrescătoare mărimii, respectând şi culorile.De exemplu, sus să fie toate albastre sau în faŃă să fie toate suprafeŃele galbene.- Se pune în faŃa copiilor un cub,ei trebuie să ghicească ce culoare este ascunsă (deoarece sevăd numai 5 suprafeŃe). La început copilul se poate ajuta de un al doilea cub (pentru compara-Ńie), dar mai târziu, va rezolva sarcina numai pe bază de memorie.Se pot folosi nouă cuburi din carton de aceeaşi mărime, la care, de asemenea, ordineaculorilor este aceeaşi, dar unele suprafeŃe sunt împărŃite în diferite figuri geometrice colorateîn diferite culori, încât copiii pot combina alcătuind diferite modele decorative (mozaic).

Jocul „Cine ştie să numere mai departe?”

Scopul: învăţarea numeraţiei.
Obiective operaţionale: să numere oral înainte şi înapoi până la 100, să numere din 10 în 10.
Desfăşurarea jocului: Participă toţi elevii clasei sau echipe, iar cei care vor greşi la preluat sau la numărare vor trebui să stea în picioare, până ce, dacă vor fi atenţi, vor corecta greşeala altor colegi. Se stabileşte de către propunător până la ce număr se va număra şi cum: „înainte”, „înapoi”, din 2 în 2,din 10 în 10 etc.Primul elev începe numărătoarea până este oprit de cadrul didactic (printr-o bătaie din palme sau „Stop”). Elevul se opreşte, se aşează (dacă n-a greşit), iar următorul continuă ş. a. m.d.Se poate relua numeraţia. Se declară echipa câştigătoare aceea care are mai puţini copii în picioare.

Jocul „Cine urcă scara mai repede?”
 Scopul: fixarea şi aprofundarea operaţilor de adunare şi scădere.
Obiective operaţionale: să rezolve corect şi rapid exerciţii de adunare şi scădere.
Resurse didactice: o scară dublă desenată pe tablă, pe fiecare treaptă sunt scrise exerciţii de adunare sau scădere cu acelaşi grad de dificultate la acelaşi nivel al scării, un steguleţ aşezat învârful scării, cretă, caiete, creioane.
Desfăşurarea jocului: Acest joc se desfăşoară sub formă de concurs. Clasa este împărţită în două grupe echilibrate din punct de vedere al potenţialului intelectual.Din fiecare grupă va pleca, la semnalul de începere, câte un elev să rezolve exerciţiile de pe prima treaptă. Imediat ce a terminat de rezolvat exerciţiul va pleca următorul coleg de echipă să rezolve exerciţiul scris pe treapta a doua. Continuă următorul coleg de echipă să rezolve următorul exerciţiu şi tot aşa până se termină toate exerciţiile grupei sale. Elevii care nu sunt la tablă rezolvă în caiet exerciţiile repartizate grupei sale.În momentul în care o grupă a rezolvat la tablă toate exerciţiile, propunătorul spune „Stop”,chiar dacă cealaltă grupă mai are de rezolvat exerciţii. Se va verifica corectitudinea exerciţiilor rezolvate, împreună cu clasa. Grupa care are cele mai multe exerciţii rezolvate corect este declarată câştigătoare şi primeşte steguleţul din vârful scării.


Un comentariu: