Jocul: „Cum face?”
Scopul: Formarea deprinderii de a rosti corect sunetele şi de a emite
onomatopee.
Obiective operaţionale: să recunoască în imagini diferite animale şi să
ştie cum fac.
Resurse didactice: ilustraţii cu diferite animale.
Desfăşurarea jocului: Se împart elevilor ilustraţii cu diferite
animale ca: şoarece, pisică şi câine, (pot fi introduse ilustraţii care să
reprezinte şi alte animale).Cadrul didactic numeşte elevii care să spună ce
reprezintă ilustraţia primită şi cum face animalul respectiv. Jocul poate
continua cu următoarea poezie în care elevii spun onomatopeele:
„Ursul a pornit
uşor
Chemând puii: mor!
mor! mor!
Iar cocoşul lui
bunicu’
Îi răspunde: cucuriguu!
Pe crenguţă-n fel
şi chip
Vrăbiile zic: cip!
cirip!
Capra cată nu ştiu
ce
Şi tot strigă: be!
be! be!
Din ogradă şi gâsca
Parcă-mi strigă:
ga! ga! ga!
Iar bălţata vacă – acu’
Strigă pe viţel: mu!mu!mu!
Jocul „Eu spun una tu spui multe”
Scopul: însuşirea corectă de către copii a formelor de singular şi plural a
substantivelor, precum şi a deprinderii de a le include corect în propoziţii;
dezvoltarea atenţiei şi a memoriei vizuale.
Obiective operaţionale: să aleagă corect jetonul cu una sau mai multe
imagini şi să exprimecorect singularul şi pluralul.
Resurse didactice: cartonaşe cu diferite desene reprezentând un
singur lucru sau fiinţă şi altele reprezentând mai multe obiecte sau fiinţe de
acelaşi fel.
Desfăşurarea jocului: Pentru fiecare substantiv propus în joc vor exista două cartonaşe,
unul cu un singur element iar altul cu două sau mai multe elemente de acelaşi
fel. Unul din cartonaşe va fi pe catedră iar celălalt repartizat elevilor în
aşa fel încât să existe atât pe catedră cât şi la copii cartonaşe careconŃin un
singur element şi care redau mai multe elemente.Pe rând câte un copil vine la
catedră şi alege un cartonaş. De exemplu, ridicând un cartonaş cu mai multe
elemente copilul spune: „Eu am pe cartonaş mai multe flori”. Copilul la care
se află cartonaşul cu o singură floare se ridică şi spune: „Eu am cartonaşul cu
o floare”. Apoi copilul formulează propoziţia despre floare. Elevul care se
află la catedră trece la plural propoziţia respectivă.În partea a doua a
jocului propunătorul (sau un elev) spune un cuvânt la singular (sau plural),
iar elevii trebuie să spună acelaşi cuvânt la plural – respectiv la singular.
În continuarea jocului se vor alcătui propoziţii în legătură cu cuvintele
folosite în joc. De exemplu: „În grădină sunt flori multe” sau „Ionel a văzut
o pisică”.
3-4 ani
Animalele
scop: formarea deprinderii de exprimare in propozitii corecte din punct de vedere gramatical; pronuntarea corecta a consoanelor m,n,r.
Sarcina didactica: Denumirea animalelor reprezentate in imagini şi reproducerea onomatopeelor specifice acestora
Material didactic: Jetoane cu animale salbatice si domestice
Desfasurarea jocului: se prezinta imagini cu animale, copiii sunt pusi sa denumeasca animalele, apoi sa reproduca onomatopeele corespunzatoare acestora.
Scop: pronuntarea corecta a consoanelor c,g,s integrate in cuvinte; consolidarea deprinderii de a se exprima in propoztii simple sau dezvoltate, corecte din punct de vedere gramatical.
Sarcina didactica: pronuntarea corecta a unor cuvinte care denumesc animale.
Desfasurarea jocului: jocul incepe prin ascultarea unei intamplari inregistrate: " Am fost in vizita saptamana trecuta la bunicii mei. Dis-de-dimineata m-a trezit cineva: cu-cu-ri-gu! cu-cu-ri-gu! cine credeti ca era?" Copiii raspund la intrebare apoi reproduc onomatopeea corespunzatoare. Povestea continua.
Scopuri: pronuntarea corecta a consoanelor ş, f ; dezvoltarea spiritului de echipa.
Sarcina didactica: pronuntarea corecta a sunetelor ş si f.
Desfasurarea jocului: Copiii stau intr-un cerc mic, ei reprezentand balonul. La comanda "umflam balonul", toti copiii sufla, rostind sunetul f, si largesc cercul. La comanda "balonul s-a spart", copiii rostesc consoana ş lin, indelungat apoi revin in cercul mic.
Cls. I
Cuvinte pe baza literei
Conducatorul de joc alege o litera.
Castiga jucatorul care reuseste intr-un interval de timp (aproximativ 3 minute) sa scrie cele mai multe cuvinte, conform indicatiilor urmatoare:
- Cuvintele sa inceapa cu litera indicata
- Cuvintele sa se incheie cu litera indicata
- Cuvinte care incep si se incheie cu litera indicata
- Cuvinte in care litera indicata se repeta de doua ori
- Nume de plante, animale sau alt domeniu specific cu litera indicata
- Substantive, adjective sau verbe
Cine stie cuvinte noi
Scop : – activizarea vocabularului şi a cunoştinţelor elevilor , dezvoltarea
memoriei şi capacităţii de selectare ;
Se împart elevii în grupe , după bănci . Se împarte şi tabla cu cretă colorată .
Învăţătorul pronunţă un sunet corespunzător unei litere , cerând elevilor să se gândească şi să spună cuvinte care încep cu sunetul dat . Se cer mereu cuvinte noi , frumoase , alese .
Elevul care-l spune trebuie să şi îl explice – cu ajutorul învăţătorului – şi primeşte câte un punct pe tablă .
Câştigă rândul de bănci cu mai multe puncte .
memoriei şi capacităţii de selectare ;
Se împart elevii în grupe , după bănci . Se împarte şi tabla cu cretă colorată .
Învăţătorul pronunţă un sunet corespunzător unei litere , cerând elevilor să se gândească şi să spună cuvinte care încep cu sunetul dat . Se cer mereu cuvinte noi , frumoase , alese .
Elevul care-l spune trebuie să şi îl explice – cu ajutorul învăţătorului – şi primeşte câte un punct pe tablă .
Câştigă rândul de bănci cu mai multe puncte .
Cuvinte perechi
Scop : – activizarea vocabularului , consolidarea cunoştinţelor despre sinoni-
me , antonime .
Sarcina didactică : – formarea perechilor de cuvinte cu sens asemănător , for-
marea perechilor de cuvinte cu sens opus .
Material didactic : – jetoane cu cuvinte scrise .
Jetoanele se aşează pe bancă sau pe catedră şi vor fi solicitaţi elevii să facă perechi de cuvinte cu sens asemănător ( opus ) . Vor câştiga elevii care au găsit cele mai multe perechi de cuvinte şi aşezate corect .
a) arbore – copac gri – cenuşiu ţară - patrie
prieten - amic steag – drapel orb - nevăzător
spune - zice filă – foaie avere – bogăţie
b) noapte - zi coboară – urcă mic - mare
alb – negru prieten - duşman pace – război
trist - vesel râde - plânge harnic – leneş
lumină – întuneric flămând – sătul rece - cald
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu